Het leven is een voortdurend afscheid nemen

Woon-werkverkeer kost veel tijd en energie

parkeren auto rood wiit stopWoon-werkverkeer. Als je zo als verse werknemer door de wereld toert, merk je weer hoeveel tijd en energie je kwijt bent met reizen. Reizen door de provincie van vestiging naar vestiging, naar een training of iets anders wat bij je werk hoort. Deze week was het optrekken van 0 naar 100.

Kilometers

woon-werkverkeer lefier groningen Na een paar weekjes werken heb ik al heel wat kilometers op mijn woon-werkverkeer tabel bijgeschreven. Het pendelen tussen huis en werk is weer onderdeel van het dagelijkse ritme. lefier emmen blauwe luchtOm mijn nieuwe werkgever te bereiken heb ik al heel veel woon-werkverkeertestjes gedaan. Naar (bijvoorbeeld) de vestiging in Groningen. Je daar verplaatsen, is een uitdaging omdat je de binnenstad (bijna) niet meer inkomt.  Parkeren kost een rib uit je lijf. Bij de andere vestigingen is parkeren geen probleem. Gewoon voor de deur.

Hoe ben ik dan georganiseerd geraakt vraag je je vast af. Hoe reizen jullie op en neer naar je werk?

Openbaar vervoer

woon-werkverkeer qbuzz

binnen brandt licht …

In week twee ga ik vanuit mijn huis op de fiets naar een bushalte om vervolgens de rest van het traject compleet met de bus te overbruggen.  QBuzz heeft plotseling bedacht om een aantal bushaltes in Scharmer te laten vervallen. Roddel en achterklap leert ons dat er ergens tussen Kolham en Scharmer een keerlus komt. Hoogezand en Winschoten zijn sowieso vanaf Harkstede en Scharmer niet (rechtstreeks) meer te bereiken. Geen trein en nu ook nog geen bus meer. Dit gaat vast nog maanden al dan niet jaren duren. Stel je bent slecht ter been. Moet je nu meer dan twee kilometer overbruggen naar de eerste de beste bushalte.
Tijdens deze test ben ik daarom extra vroeg van bed gegaan en heb de fiets naast de kerk in het centrum van Harkstede geparkeerd. Mijn e-bike is redelijk aan de prijs dus die wil ik ergens stallen waar het dievengilde niet zo snel toeslaat. De overdekte fietsenstalling van de kerk dus. Bij de meeste bushaltes zul je je fiets in het weiland moeten parkeren. Ketting om de achterpoten van een toevallig grazende koe.

woon-werkverkeer bushalte vervallen

…tijdelijk vervallen … tot?

Ik kon mijn tweewieler veilig wegzetten (met een enorme ketting) aan de fundering van het rek. Pikkedonker in Harkstede; donker bij de fietsenstalling. Fietsen langs een parkje. Geen kip te bekennen. Ik vond het allemaal niet fijn. In de abri gewacht (gelukkig staat daar nog een abri want er zijn ook locaties aan de weg naar Groningen waar je blootgesteld bent aan de elementen van de natuur. Alle sleutels en pasjes georganiseerd opgeborgen. Ogen op de weg tot lijn 5 (twee keer per uur) langskomt.

Woon-werkverkeer

fiets bloemetjes

geen kip te zien …

harkstede kerk

Kerk met fietsenstalling

Vooraf moet je dan op de site van QBuzz of van 9292ov je reis gaan plannen. Dat valt niet mee kan ik je zeggen. Voor zoiets makkelijks als het kiezen van je woon-werkverkeer heb je hogere wiskunde nodig. Tijden mee bezig geweest. Laptop op schoot. De meest simpele dingen kreeg ik niet boven tafel. Uiteindelijk kreeg ik redelijk inzicht in hoe en waar ik kon vertrekken. Het nadeel van het openbaar vervoer is dat je altijd extra tijd moet incalculeren. Dus eerder uit bed om op mijn fiets door Harkstede te sjezen. De bus was keurig op tijd; ook op de terugweg. Het bijkomende voordeel is dat de chauffeurs van QBuzz uitermate vriendelijk zijn. Die laten de bus gewoon nog even staan als je buiten adem aan komt rennen terwijl je je OV pasje uit dat tasje met al die sleutels, tevoorschijn tovert. Het bijkomende nadeel was dat het stortregende toen ik vanaf de kerk weer naar huis fietste. Test afgekeurd; wat het fietsen betreft tenminste.

P+R is een perfecte uitvinding

P+R Meerstad ontwerp

P+R Meerstad

Tijdens de volgende test ben ik met de auto naar de P+R Meerstad gereden.  Hier zijn ze nog druk aan het werk om tientallen parkeerplaatsen aan te leggen. Enorm. Dit werkte voor mij al een stuk beter omdat vanaf deze P+R zo ongeveer zo om de 10 minuten bussen vertrekken naar de binnenstad. Misschien wel meer maar dat liet mijn gebrek aan hogere wiskunde niet zien op de diverse sites. Ik ga het allemaal nog meemaken. Auto parkeren, rugzak op, OV chip uit de tas en instappen. Ik draag sinds kort een rugzak omdat ik door het gestuntel met de vele tassen bijna languit in de bus lag. Struikelend omdat ik niet voor me kon kijken. Rugzak op; handen vrij. Wel even afdoen als je gaat zitten … ja; het was allemaal even wennen. Uiteindelijk kon ik wel om mezelf lachen.

Als ik de bus mis bij deze P+R hoef ik niet meer dan een paar minuten te wachten. Vanuit mijn ooghoeken zag ik ook al een overdekte fietsenstalling. Iets voor de zomer? Straks even de blik op oneindig als de chauffeur door de drukke ochtendspits manoeuvreert.

Bumperkleven

woon-werkverkeer sneeuw harkstede

sneeuw in harkstede

Rijden in de spits over de A28 of A7 naar Harkstede (Groningen) is heftig. Daar heb ik door het parkeren op de P+R geen last van. Wel tijdens een rit naar Leusden. Ik had een training bij AFAS. Woon-werkverkeer van de bovenste plank. Inhalende vrachtwagens tijdens een gierende sneeuwstorm. Sommige bestuurders kunnen niet rijden zonder bumperkleven en sommige bestuurders rijden met hun voet op de rem. Daar probeer ik dan ook van weg te komen. Geen lampen in de achteruitkijkspiegel en geen rode lampjes voor me. Met 265 pk onder de motorkap is dat gelukkig geen enkel probleem.

woon-werkverkeer pand van afas in leusden

AFAS

Appeltje en een flesje water op de bijrijdersplek (naast mijn tas met al die sleutels en pasjes en mijn rugzak met make-up en pleisters), hoop ik dat ik onderweg niet hoef te plassen. In verband met de barre weersomstandigheden van deze week had ik de sneeuwschoenen en handschoenen maar op de achterbank gegooid. Dit maakt het rijden een stuk rustiger en vooral aangenamer. Mijn auto rijdt (ook bij woon-werkverkeer …) als een zonnetje en de radio zorgt voor afleiding. Voluit meezingen (vooral hard) en vrolijk mijmeren over het naderende weekend.

 

Conclusie:

Al met al maakt het veel uit met welk vervoersmiddel,  je naar welke bestemming  moet. Soms is de auto of de motor handig, de fiets kan ook een uitkomst zijn maar ook het openbaar vervoer is vaak een welkome aanvulling. Het is handiger om op meerdere paarden te wedden. Verdiep je vooraf in de dienstregeling. Je komt dan niet voor verrassingen te staan. Ik ben tot nu toe tevreden over mijn woon-werkverkeer. Al dan niet ondersteund door het openbaar vervoer.

… Niets gaat zonder plan maar niets gaat ook volgens plan.

 

2 reacties

  1. Henk

    Haha mooie belevenissen heb je zo gehad Herma! De fiets is in veel gevallen een prima vervoermiddel maar het kost wel wat extra tijd. Het voordeel is wel dat je goed wakker op je werk aankomt en je hooft leeg hebt bij thuiskomst! Herma geniet van je nieuwe baan!
    Gr Henk

    • Herma Westerdiep

      Haha … je hebt helemaal gelijk. Maar als je met je mascara en zorgvuldig gekamde haren door de regen fietst ben je niet blij met dat frisse gezicht … Nu dus met de bus en dan een stukje lopen; eventueel met paraplu. Fietsen met een paraplu is voor mij te gevaarlijk.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

© 2024 Vijftigenmeer

Thema gemaakt door Anders NorenBoven ↑