Kortingsbonnen. Vaak schuilen er addertjes onder het gras bij het verzilveren; hoe erg je ook hoopt dat het een keer niet zo is. Dit jaar hadden we bonnen in ons kerstpakket. Leuk gebaar?
Kortingsbonnen
Je voelt het al aankomen. Toen we het kerstpakket openden zagen we de kortingsbonnen direct liggen. Wat een ontzettend leuk idee; fijn gebaar om dit zo tussen al die andere leuke en lekkere spulletjes in te pakken. Zo’n bon heeft op velen en bijna mystieke aantrekkingskracht. Achteraf blijkt het weer de zoveelste sluwe marketingtruc. Bijna net zo misleidend als waar de consumentenbond ons voor waarschuwt. Te veel slechte redenen om op te noemen.
Verhaal: De bon van het vakantiepark kwam als geroepen want we hadden net het plan opgevat om in januari nog een weekendje weg te boeken. Bij deze organisatie hadden we al vaker geboekt en waren tot nu toe erg tevreden over de geleverde service. Positief bevooroordeeld dus.
Onverwachte extra kosten
Weekend uitgekozen, locatie uitgezocht en plannen gemaakt. Nu nog even de puntjes op de spreekwoordelijke i zetten. Telefoon in de hand en met een blij gevoel de medewerker uitgelegd van de hoed en de rand. Normaal boek ik dit soort uitjes digitaal en weet je dat over de netto prijs die je in beeld krijgt, nog een hoop extra’s komt. Verplichte reserveringskosten bijvoorbeeld. Dit loopt tegen de 30 euro aan meestal. Bizar om dit te vragen natuurlijk. Maar ja. Je hebt geen keuze. Reken dat in het vervolg gewoon mee in de prijs zou ik zeggen. Dan weet je precies waar je aan toe bent. Verplicht gebruikmaken van beddengoed; ook hier komt met gemak een tientje per persoon extra op de rekening. Maar ik zou dus met deze bon alle extra kosten kunnen betalen. Tenminste, dat dacht ik.
Teleurstelling en een dooie mus
De medewerker aan de telefoon legde me fijntjes uit dat ik geen gebruik kon maken van de bon uit het kerstpakket. Ik moest inloggen op een speciale website van hun, waar ik de parken c.q. huisjes kon vinden die hoorden bij de bon. Dat had ik in de kleine letterjes moeten lezen. Bijzonder dat de exclusieve (exclusief he?!) kortingsbonnen wel met hele grote letters waren geschreven. Ook de bijbehorende voucher voor je vrienden. Tot € 75 korting staat op de bon; met grote letters. Leuk kadootje. Voor verblijven in heel 2020, ook last minute en schoolvakanties. Te mooi om waar te zijn?
In hele kleine lettertjes staat dat je voor de volledige actievoorwaarden naar een andere website moet. Ten eerste is het geen actie … het is gewoon een kortingsbon toch? Hoezo voorwaarden? Ten tweede wil ik gewoon tot € 50 korting. Niet meer en niet minder. Als ik iemand een kadootje geef zeg ik ook niet dat hij eerst mijn huis moet schoonmaken om in aanmerking te komen voor mijn gul gebaar. Lees vooral de actievoorwaarden … ik zie het al voor me.
Voorgevoel bevestigd
Moraal van het verhaal: Geen korting op het weekend in januari op Texel. Huisjes genoeg maar de bon is niet van toepassing. Zelfs de supervisor wilde niet over de brug komen. Uit te leggen is het niet. Ik heb het idee dat ze de parken waar niemand komt met huisjes die afgeragd zijn door de vorige bezoekers, gebruiken om ze vol te proppen met mensen die alleen maar gaan voor de € 50 korting. Wij dus niet. Officieel een klacht ingediend en een beleefd, standaard (regelmatig) geschreven bericht teruggekregen. Kleine lettertjes; tja. Wat moet je er van zeggen. Zij een klant kwijt en ik een in stukken gescheurde bon. Zou ik het ooit nog weer proberen?
PS: Poging nummer 2 in januari. Kortingsbonnen op gespaarde punten bij onze bank. Ander vakantiepark. Zou het lukken? Nee; op dit huisje kunt u de bon niet inleveren. Het bleef even stil aan de andere kant van de lijn. Deze dame herpakte zich en bood ons toch nog een korting aan. Bijzonder al die kortingsvouchers. Wat voor ervaring hebben jullie?
Gelukkig krijgen wij nooit kortingsbonnen in het kerstpakket, wij krijgen sowieso geen kerstpakket.
Bij ‘onze’ bank kun je geen punten sparen, alleen geld en dat geeft nooit zulke ‘problemen’
Tja … ik ben ook van plan om alle vouchers en kortingsbonnen gewoon (…) weg te gooien. Allemaal lokkertjes, dat blijkt nu wel weer.
Helaas herkenbaar. Bij mij werken kortingsbonnen veel vaker niet dan wel!
Bijzonder he, dat we dit dan met z’n allen toch in stand houden. Ik ben van het principe ‘je doet wat je belooft’.
Ik ontvang nog wel eens een bon voor een sauna of hotelovernachting . Mijn ervaring is dat je er niets aan hebt en het gewoon een reclamefolder is, vermomd als cadeautje. Ik zoek liever zelf naar aanbiedingen of betaal het volle pond en ontvang dan ook alle service! Ben ook gestopt met het sparen van punten, miles etc….. veel te veel gedoe en nauwelijks iets mee te doen. Geld sparen doe ik wel, zeker wanneer ik niet in de ‘acties’ trap! ?
Helemaal mee eens dus. Ik vind het een bittere teleurstelling als je met zo’n bon aan de slag gaat.