Vijftigenmeer

Geef zonder te onthouden, krijg zonder te vergeten

Spijsverteringsklachten horen er ook bij in de overgang

spijsverteringsklachten brand vuur luciferSpijsverteringsklachten in de overgang. Nachtzweten, stemmingswisselingen maar ook je maag en darmen kunnen opspelen door een veranderende hormoonhuishouding. Tips voor een gezonde en soepele (stressvrije) spijsvertering in de overgang.

Uitdrogen

spijsverteringsklachten blad droog bruin herfst

compleet uitgedroogd

Ik ben al redelijk wat jaren in de overgang en heb volgens mij alle klachten al gehad die je maar kunt verzinnen. Onrust en stemmingswisselingen, last van de spieren, osteoporose, een uitgedroogd lichaam en opvliegers. Je wordt er niet vrolijk van. Soms voel ik me als een jonge hinde en soms als een oude taart van ver over de 80. In de bus ben ik op al mijn hoede. Goed opletten dat ik mijn pasje niet verlies en er voor zorgen dat ik niet languit in het gangpad val. Leesbril op het hoofd. Het prototype van een vijftiger.

Spijsverteringsklachten

spijsverteringsklachten wind zak lucht

hevige winden

Dat de productie van hormonen afneemt weten we wel. Dat deze hormonen vervolgens invloed hebben op onze (mijn) spijsvertering is voor mij althans, redelijk nieuw. Veel vrouwen kampen blijkbaar (onzichtbaar) met klachten als gasvorming, winderigheid, krampen, obstipatie, aambeien en misselijkheid. Dit komt doordat het stofje cortisol vrij spel krijgt in de afname van weer andere hormoonstofjes. Daardoor krijg je ook de gevreesde hongeraanvallen en de bijbehorende onbedwingbare trek in chocola.

Brandend maagzuur

spijsverteringsklachten rood skelet membraam

brandend maagzuur

Na een nacht vol opvliegers en piekeraanvallen sta ik weer eens moe en uitgeput op. In het weekend viel het me op dat ik ineens last krijg van brandend maagzuur. Zoeken naar een maagzuurremmer dus. Zure oprispingen zijn de druppel die de nachtelijke emmer doen overlopen. Zweten, woelen en dan ook nog last van mijn maag. Het voelt net alsof mijn maag in een soort stressreactie schiet. Alles komt onder druk en barst als een vulkaan weer open; je gaat er zelfs van hoesten. Soms komt dit gewoon door te veel eten, te vet of te gekruid. Maar had ik hier vroeger ook last van? Nee dus. Ik at en dronk alles wat ik wilde. Patatje ‘oorlog’ na het stappen met een beste beker cola erbij. Dus is mijn conclusie dat alles van binnen ook slap aan het worden is. Zelfs na een bord spaghetti last van een opgeblazen gevoel. Oei.

Slappe en uitgedroogde (sluit)spieren

spijsverteringsklachten buik zwanger spijkerbroek

slappe hap

Met het ouder worden, verslappen alle (veel)  spieren; dus blijkbaar ook die van de spijsvertering. Ze gaan minder goed werken en hebben bovendien ook last van het optredende vochttekort. Onzichtbare aftakeling noem ik dat. Dat je in de overgang aan het opdrogen (of uitdrogen) bent weten we ook. Droge handen, droge voeten en alles wat daar tussen zit aan hangend vel en slijmvliezen. Je krijgt ook nog eens minder dorst. Helemaal als je urine-incontinent wordt, ga je vermijden om te plassen. Ikke niet. Overdag drink ik lekker door. Koffie, thee, water en soep. ‘s Avonds koffie, wijn en water. Mijn hersens lopen in ieder geval niet de kans om uit te drogen.

De sluitspier tussen je slokdarm en je maag verslapt waardoor je bijvoorbeeld brandend maagzuur krijgt. Dit proces start al stiekempjes na je dertigste. Het zure maagsap stroomt terug in je slokdarm. Vooral als je gaat liggen. Ik heb het trouwens ook bij het drinken van veel water, na het tweede kopje thee, het eten van sinaasappels maar ook bij sommige soorten witte wijn. Soms ook als ik een tijdje niet heb gegeten. Vet irritant die spijsverteringsklachten.

Appel en peren

spijsverteringsklachten bord eten aardbeien kiwi muesliWe komen weer terug op het appel en peer verhaal. Je buik wordt dikker, het vet gaat zich nestelen in je taille, je stofwisseling vertraagt. Net als je zelf ook vertraagt. Je hersenen (bij mij in een bedje van wijn en water) gaan op de meest ongemakkelijke momenten gewoon de ‘santenkraam’ op een laag peil brengen. Als je darmen dan ook nog eens trager gaan werken, krijg je als extra ongemak last van winderigheid. Zo verschrikkelijk onhandig als je moet luisteren naar een prestentatie op je werk of als je naast je mannetje op de bank zit. Romantisch een tweede glas wijn tijdens een goed gesprek, met een warme scheet in je achterdeur.

Adrenaline

Je adrenalineniveau wordt niet meer gecorrigeerd door je oestrogenen in de overgang. Bij een hoog adrenaline gaan veel lichaamsfuncties (santenkraam …) op de rem. Hierdoor krijg je vervolgens die darmklachten of meer/minder maagzuur en loop je bovendien het risico last te krijgen van darmkrampen. Denk je dat je van die menstruatiekrampen af bent, krijg je dit er voor terug. Bovendien zou je hier weer psychische klachten van kunnen krijgen omdat je darmen niet goed communiceren met je hoofd. Bijzonder he?

Om spijsverteringsklachten te voorkomen en verminderen kun je een aantal dingen doen:

  • spijsverteringsklachten drol smileyBewegen (helpt om je stresshormonen te verdringen);
  • Gezonder eten dan je nu al doet;
  • Mindfulness of yoga (ontspannen);
  • Drink niet te veel koolzuurhoudende drankjes;
  • Pas op met het eten van avocado’s (opgeblazen gevoel en misselijkheid), sinaasappels en chocola;
  • Eet veel vezels (groente, fruit, volkorenbrood, rijst, pasta, peulvruchten en aardappelen. Neem vooral de tijd om goed te kauwen;
  • Ga als je moet. Als je ontlasting te lang in je darmen laat zitten gaat het uitdrogen. Schaam je niet. Aambeien liggen op de loer dames.

9 reacties

  1. Wat herkenbaar.
    Ik gebruik sinds 3 weken 20 gram zonnebloempitten en 10 gram lijnzaad in de yoghurt. Doe er dan 5 amandelen bij en ik heb een laxerend ontbijt.
    Wel voldoende water thee drinken.
    Mij helpt het gelukkig.

  2. Bedankt voor deze extra info. Weer veel van geleerd. Ik ben al een paar maanden vaak misselijk, of heb geen eetlust of een vreetbui. Het eerste heb ik het vaakst en ben al een kilo of vijf afgevallen in vier maanden. Ook die trek in chocola komt me bekend voor. Voorheen vond ik een klein blokje al genoeg. Nu kan ik heel wat meer blokjes eten. Momenteel denk ik af en toe dat ik al blij ben met elke calorie die ik binnen krijg.
    Blijkbaar ben ik ook verstrooid zoals zoonlief vanavond tactvol opmerkte. Ha, ha, ik dacht dat ik het nog aardig kon verbloemen. Momenteel zit ik ook vaak tegen flauwvallen aan. Vooral in winkels als ik moet bukken. Laatst heb ik dit aan een cassiere vertelt die ik heel vaak zie in de super waar ik het vaakst kom. Hoeven ze geen ambulance te bellen als ik gestrekt in het gangpad lig. Wat een gedoe die overgang.
    Wat jij schrijft over een veranderde darmwerking. Dat zou bij mij ook de glutenklachten kunnen veroorzaken. Die zijn zo’n zeven jaar geleden begonnen en toen was ik 45. Ook een leeftijd waarop de overgang al best bezig is. Ik hoop daar vanaf te komen.
    Joke gaf de tip over het lijnzaad. Neem dan wel lijnzaad dat gemalen is of dat je zelf maalt. Het spul is supergezond, maar ongemalen heb je daar niet zoveel aan omdat je het dan zo weer uitpoept.
    Ik eet in de ochtend liefst een fruitsalade met aardbei en bosvruchten. Voor het zoetje een banaan. Heel maf dat ik tegenwoordig bananen niet meer zo lekker vind (ik vind ook heel snel dingen stinken). Over die salade doe ik een kleine lepel gemalen lijnzaad, chiazaad en in stukjes gebroken walnoot. Plus nog wat rozijnen. Bij vlagen probeer ik overnight oats, al protesteren mijn darmen snel bij granen. Het smaakt wel heel goed. Ik doe dan in de avond (glutenvrij gecertificeerde) havermout, amandelmelk, chiazaad, rozijnen en kaneel in een schaaltje. Dat chiazaad gaat opzwellen gedurende de nacht. Ik vind dat lekker smaken vanwege de structuur. In de ochtend kook ik het even op of warm ik het op in de magnetron omdat de boel zo aankoekt. Dan doe ik er nog wat fruit, lijnzaad en nootjes doorheen.

    Die nachten zijn zo herkenbaar. Die piekerhormonen, spierpijn, opvliegers. Ik heb gemerkt dat wanneef ik mij goed aan mijn dieet houd dat de opvliegers en darmproblemen minder erg zijn.
    Het fijne van de overgang vind ik dat ik het veel minder snel koud heb en dat ik intussen zo slank als een den ben. Al mijn broeken zijn te groot intussen.

    • Hi there. Dank voor al je informatie. Ik denk dat er heel veel dames blij zijn met deze toevoeging. Ook dat je dit bij AH kunt kopen en niet bij een dure speciaalzaak. Heb toch vaak het idee dat je daar een beetje wordt afgezet. Misschien wel ten onrechte. We komen er wel door. Nu onder in de U-curve en straks een blije zestiger (… toch?). Fijn weekend alvast.

  3. Ik lees dit met interesse want ik voel de bui al hangen aangezien ik 48 ben. Is er ook nog iets positiefs aan die overgang?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

© 2018 Vijftigenmeer

Thema gemaakt door Anders NorenBoven ↑

Vijftigenmeer