Vauxhall is van oorsprong een Engels automerk. Afgeleid van een huis ten zuiden van de Theems (voor de liefhebber). Dit huis kreeg de naam Fa(u)lke’s Hall in 1216 wat na wat taalomzwervingen verbasterde tot Foxhall en Vauxhall. Waarom dan ineens Opel?
Vauxhall en Churchill tanks
Het bedrijf maakte scheepsmotoren. Vanaf 1903 begonnen ze met het bouwen van auto’s. In 1922 verkochten ze 600 voertuigen en twee jaar later was dit meer dan verdubbeld. Daar werd hard gewerkt dus. In 1925 overgenomen door het Amerikaanse automobielconcern General Motors (GM). Vlak voor WOII telde de Vauxhallfabriek in Luton meer dan 12.000 werknemers. Helaas (noodzaak) schakelde de fabriek in WOII over om oorlogsmaterieel te produceren. De (vrachtenwagen) fabriek in Luton fabriceerde toen de zgn. Churchill tanks. Onder leiding van GM was het bedrijf al voor de oorlog omgeschakeld op massaproductie en dit kreeg een extra impuls na het einde van de oorlog. In 1946 rolden de eerste personenwagens weer van de band.
Vauxhall en Opel
Vanaf de jaren zestig gaat Vauxhall intensiever samenwerken met Opel. Duitse dochteronderneming van GM. Zo komen de werelden weer bij elkaar. In 1963 werd de Vauxhall Viva geïntroduceerd, een kopie van de Opel Kadett. Voor de bouw van deze Viva werd zelfs een compleet nieuwe fabriek gebouwd, ten zuidoosten van Liverpool. In 1975 volgde de Firenza. Deze auto leek weer op Opel Manta. Toeval? Wie zal het zeggen. Om concurrentie tussen beide merken te voorkomen, werden ‘Vauxhall’ auto’s alleen nog maar verkocht in het Verenigd Koninkrijk en ander landen van het Britse Gemenebest. Logistiek ook simpeler. Opel hoefde geen versie met het stuur aan de andere kant te bouwen en Vauxhall andersom. Daarom deze verwarring. Waarom ze zo toevallig op elkaar leken kan ik niet achterhalen. Misschien dezelfde ontwerper?
NB: Om het nog makkelijker te maken. De Kadett (met dubbel t) heet in de U.S.A. Chevrolet Le Mans, in /Brazilië Chevrolet Kadett.
Commodore en de Holden Ute
De vestiging van GM in Australië produceert meer robuustere auto’s. Zoals de Holden Commodore en de Holden Ute, een combinatie van een sedan en een pick-up. Dezelfde auto wordt dan weer in Zuid-Afrika verkocht onder de naam Chevrolet Lumina Ute en in Brazlië als Chevrolet Omega. Om het allemaal wat makkelijker te houden. Het is lastig, een product van General Motors te noemen dat niet onder diverse merknamen werd verkocht. Uiteraard krijgt ook de hagelnieuwe Insignia diverse merkemblemen op zijn neus geduwd. De eerste generatie kenden we al als Vauxhall Insignia, Holden Insignia en als Buick Regal (VS en China). Bij Holden heet de nieuweling nu Commodore. De Opel Commodore is de Vauxhall Viceroy. Nu kennen we de Vauxhall (Opel) Insignia, Deze Vauxhall Insignia is niets meer dan een Opel Insignia met het stuur ‘aan de verkeerde kant’. Ook weer zo’n auto die in het Verenigd Koninkrijk werd verkocht. Misschien met een iets andere grille.
Verschillende namen, dezelfde auto. Bizar he? Ik had er nog nooit over nagedacht.
Top Gear
Waar het bij mij misliep is dat ik bij een uitzending van Top Gear dezelfde auto’s voorbij zag komen maar dan met andere namen. Ik snapte er niets van. Zo ook de Holden VK Commodore.
Dit is model van het (start 1978) Australische automerk Holden. Het model is als vierdeurs sedan en als vijfdeurs stationwagen beschikbaar. In Azië wordt de auto onder de naam Chevrolet Lumina verkocht en in Brazilië als Chevrolet Omega. Als jij het nog snapt, vind ik dat een hele prestatie.
Om het nog verder ingewikkeld te maken: Suzuki heet in India Maruti. Het is een joint venture tussen Suzuki en de Indiase regering. Onder licentie geproduceerd. Trouwens de Nissans Micra en Pixo en de Hyundai ’s i10 en (driedeurs) i20 zijn ook in India geproduceerd. De kwaliteit is in al deze verschillende landen meestal hetzelfde. Daar zorgt de fabrikant wel voor.
Honda of Acura
De (Honda) Acura is er alleen voor de Amerikaanse markt en beschikbaar in China en Mexico. Voor Honda wat Lexus voor Toyota is; het luxemerk. De Acura TLX heeft veel uiterlijke trekken van de spectaculaire Type S-concept uit 2019;concurrent van de BMW 3-serie en Lexus IS. In Europa worden de Daewoo modellen als Chevrolet verkocht. In Egypte bij de ‘El Nasr Automotive Manufacturing Company’ bouwde men licentie modellen van Fiat en Zastava. Ach, zo kan ik nog wel een tijdje doorgaan. Vond het leuk om te delen; volgens mij zit er geen spectaculair verhaal achter. Leuke weetjes en gesprek voor een gezellige verjaardag.
Leuk om te lezen, het was inderdaad iets waar ik in de vakantielanden me over verwonderde.
Leuk he? Ik zag het bij de uitzendingen van Top Gear. Dat je in het begin denkt van uhhh … hoe heette dat automerk?