annulerenAnnuleren. Wat heb ik al vaak gebruik gemaakt van onze reis- en annuleringsverzekering. Onze vakanties worden regelmatig verstoord door ziekte, zeerte, ongelukken of andere vormen van overmacht.

Annuleren

annuleren vijftigenmeer

regelmatig annuleren

gebroken schouder

Onze vakantie van vorig jaar maart (2020) naar de Moezel, viel in het water door de start van de corona-pandemie. Verschoven naar april en daarna naar december 2020. In december omgeboekt naar een plekje in Nederland. Ontelbare keren gebeld met de organisatie. Soms vriendelijk te woord gestaan en soms niet.  Meestal bijbetalen. Geld terugkrijgen (als de reis goedkoper bleek te zijn) was geen optie. Lang verhaal kort: Al met al zouden we eind maart (2021) een weekje naar een park in Limburg gaan. Zo ergens onder Venlo. Het maakte ons inmiddels niet meer uit waar we naar toe zouden gaan, als we er maar even een weekje tussenuit konden. Dat gaat dus niet door. Ik ben deze week gewoon aan het werk en hoop dat we, als P. weer op de been is, ergens in mei nog een paar nachtjes vakantie kunnen vieren.

Hernia

zorgen voor alle bewijsstukken

vaak overmacht

Helaas gooide de hernia deze keer roet in het water. We moesten onze vakantie annuleren. Maar het waren ook ontelbare andere dingen. Gescheurde kruisbanden, ongelukken, brand, allergische reacties, arm- en beenbreuken, natuurgeweld enz.  Gelukkig hebben we een top-verzekering. Geen chagrijnige medewerker aan de lijn maar iemand die begripvol is en meedenkt. Natuurlijk moet je altijd bewijzen overleggen. Zo langzamerhand ben ik zo geroutineerd dat ik alles verzamel waarvan ik denk dat ik het naar de verzekering moet sturen. Ik wil mezelf niet in verlegenheid brengen en altijd de benodigde bewijsstukken overleggen. Liegen heeft geen zin. Nooit of te nimmer. Ik zou het zelf ook niet fijn vinden als ik voorgelogen word. Dat is een stukje wederzijds respect.

Voorbereiding

schade en schande

goede voorbereiding is halve werk

Heb dus je zaakjes vooraf voor elkaar. Wij gaan regelmatig op vakantie ergens in Europa of in eigen land (met vliegtuig of met de auto) en hebben daarom een doorlopende reis- en annuleringsverzekering afgesloten. Dan zit je er nooit mee te pielen als je iets overkomt. Ik ben er ook van overtuigd dat je beter iets meer kunt betalen dan te moeten steunen op een waardeloze verzekering. Dat is in mijn geval een gevalletje schade en schande. Ik kan je vertellen dat je er niet op zit te wachten als je in alle ellende belt, je ook nog slecht geholpen wordt of de helft niet verzekerd blijkt te zijn. Ooit moest ik 9 maanden wachten op het terugbetalen van schade aan de auto. Wij werden aangereden (op weg naar een camping in Nederland) en hadden aanzienlijke schade. Niet onze schuld maar wel een aanslag op onze spaarrekening. Bij onze huidige maatschappij staat het meestal na 10 dagen van de melding op de rekening.

 

Geluk ligt in de voorbereiding, niet in de uitvoering … (bron: B. Seulsten).