Vijftigenmeer

Gezondheid is meer een proces dan een doel

Deprimaandag (Blue Monday) is eigenlijk gewoon slimme marketing

deprimaandag maandag kalender glimlachDeprimaandag (Blue Monday) is de meest deprimerende dag van het jaar. Zo wordt beweerd. Dit jaar valt het op maandag 15 januari. Ik vraag me af of het niet gewoon is verzonnen als slimme marketing truc. De term is nl. ooit bedacht door een reisbureau Sky Travel. ‘Blue’ staat voor somber.

Deprimaandag

blue monday formule

… onzin formule

Deze marketingdag is bedacht door een reisbureau waaraan een Britse psycholoog (Cliff Arnall) zijn naam vervolgens wel aan wilde verbinden. De gedachte zou gebaseerd zijn op door hem zelf bedachte wetenschappelijke formule waarom de maandag van de laatste volle week van januari de dag is waarop de meeste mensen zich neerslachtig, down of weemoedig voelen. Goede voornemens zijn al mislukt in deze periode, de kerstruzies staan nog vers in het geheugen, het geld is op en de leuke uitjes of vakanties zijn nog ver weg in deze nog steeds donkere dagen.

Blauw als de Donau

deprimaandag donau

Donau

Daarentegen staat Blue ook voor Blue movie en Blue Lagoon. Vroeger zongen de Blue Diamonds in blauwe jasjes en ook de smurfen zijn blauw. In Europa stroomt de blauwe Donau; niet altijd en overal mooi blauw trouwens. Als je zegt dat je blauw bent zou je een verkeerd geverfde Zwarte Piet kunnen zijn of je bent misschien wel stomdronken. deprimaandag smurf graffitiVoor dit Blue Monday syndroom is geen enkel bewijs, blijkt. Maar het eerder genoemde reisbureau zou natuurlijk wel graag willen dat we een zonnige vakantie boeken. Slimme marketing dus.

Baaldag of depressief?

deprimaandag maandag kleuren

somberheid is iets anders dan depressie

Veel mensen voelen zich somber. Iedereen heeft wel eens een baaldag. Als mensen zijn we kwetsbaar. We zitten soms niet lekker in ons vel. Veel Nederlanders slikken zelfs antidepressiva. Ik vroeg me  af wat je tegen een eventuele somberheid kunt doen. Somberheid is natuurlijk iets anders dan een depressie. Begrijp me goed. Als je je langer dan een paar weken heel slecht voelt zou je dus altijd professionele hulp moeten zoeken.

Structuur en voldoende slapen

deprimaandag fietsen bloemen

… ga lekker naar buiten

Volgens mij is beweging een van de belangrijkste remedies. Vooral ook buiten. Dus wandelen en fietsen. In de storm van vorige week niet echt een aanrader maar ach. Voor de liefhebbers is er altijd wel een plekje te vinden waar de wind wat minder hard waait. Daarnaast is het belangrijk om structuur te houden in je werk of privé. Zorg goed voor jezelf. Slaap voldoende (want slaap is ontzettend belangrijk) en ga ook wat leuke dingen doen. Gun jezelf eens iets leuks.

Vrolijke tips:

1. Ga uit eten met iemand waar je veel van houdt en geniet van een gezellig gesprek.
2. Laat deze weken je huishouding eens op een laag pitje draaien.
3. Kijk eens hoe betrekkelijk je voornemens waren en lach er vooral om.
4. Zoek de zon op of slik wat extra vitamine D. Boek een reisje bij Sky Travel (grapje).
5.

alfa brera herma italie

samen er op uit

Plan ten slotte iets leuks in het komende weekend.
6. Ga in elk geval niet zielig op je werk zitten en denken aan alle slechte dingen in het leven. Maak een feestje van deprimaandag. Maak het juist extra gezellig op het werk. Neem bijvoorbeeld gebak mee voor je afdeling of ga een drankje doen na het werk. Op die manier tover je deze vreselijke dag om naar een mooie gezellige dag van de week.
7. Wees lief en vrolijk tegen iedereen. Geef eens een welgemeend compliment. Want je krijgt hier vast heel veel positieve energie voor terug.

4 reacties

  1. Ik hoorde vanochtend vogels geluiden maken die mij aan het voorjaar deden denken. Er was weer eens zon. Je kunt merken dat de dagen langer worden. Ik ben blij dat we alweer halverwege januari zitten. Ik vind halverwege december veel vervelender zo in het donker.
    Vitamine D nemen wij het hele jaar door. In de zomermaanden niet dagelijks, maar drie keer per week. Wat ik heel fijn vind is dat er voldoende licht is in huis. Het ziet er misschien wat minder gezellig uit, maar ik houd van veel licht. Dus sterke ledlampen. Mocht ik het nog te donker vinden dan kan ik de bright light aanzetten. Dit jaar nog niet nodig gehad.
    Wij slapen echt langer in deze tijd van het jaar. Of in mijn geval, ik lig langer op bed. Ik ben niet zo’n beste slaper, maar het scheelt toch om bij te tanken.
    Ik maak vaak soep.
    Normaal heb ik in de winter van die buien dat ik veel moet eten. Net zo’n beer die in winterslaap wil. Dit jaar niet. Ben heel veel misselijk door de hormonen. Dat is vervelend, maar ik kom dus ook niet aan deze winter. Meestal kom ik drie kilo aan, die ik in het voorjaar ook weer snel kwijt ben. En mocht ik nu eens zin hebben in chocola dan neem ik het ook lekker 🙂

    • Wat een mooie inkijk in jouw leven. Ik was ook erg misselijk van de hormonen. Maar dank zij mijn apotheker hormonen gevonden waar ik niet misselijk van ben. Is wel een puzzeltocht maar zeker de moeite waard. Ik heb geen last van verschil in veel of weinig zon. Geen invloed op mijn humeur. Lang slapen doe ik altijd … ook in de zomer. Gezond eten en regelmatig bewegen maken alles wat makkelijker voor je lichaam volgens mij. Chocola al helemaal …

      • Fijn dat jij iets gevonden hebt dat jou helpt. Ik ben een beetje voorzichtig met hormonen. Ik voelde me alsof er een grijze waas over me heen lag. En ik slikte een heel lichte pil. Medicijnen werken bij mij vaak niet, behalve dan de bijwerkingen.
        Ik denk erover om naar een overgangsconsulente te gaan. Hopelijk kom ik daar verder. Ik weet het wat betreft bewegen. Valt niet mee met chronische vermoeidheid. Daarom probeer ik in huis zoveel mogelijk zelf te doen. En verder proberen zoals het gaat. Qua voeding weet ik best veel. Ik heb een opleiding voedingsleer gedaan en ben al jaren bezig met de relatie voeding en gezondheid. Ik lees nu het boek ‘Hoe overleef je’ van Dr. Greger. Bijzonder interessant en op een positieve manier geschreven.

        • Ik heb zelf een gen-defect die er voor zorgt dat ik medicijnen niet goed verwerk. Misschien iets voor jou om in je achterhoofd te houden. Ik ga er nog een keer over bloggen. Het gaat om de zgn. ‘slow metabolisers – Cytochroom P450’. Klinkt ingewikkeld maar we gaan er in de toekomst nog veel van horen. het heeft bij mij een hoop inzicht opgeleverd waardoor ik vooraf al weet welke medicijnen bij mij werken en welke niet of maar een beetje.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

*

© 2018 Vijftigenmeer

Thema gemaakt door Anders NorenBoven ↑

Vijftigenmeer