Zeepdispenser in de keuken. Zeepproblemen. Onze zeepdispenser was leeg. Dat is geen probleem zou je zeggen. Maar er ligt vandaag zeep onder de keuken, op de betonvloer. Rara hoe kan dat?
Zeeppompje
Het zeeppompje is uit, de zeepdispenser is in. Twee vergelijkbare systemen. Hygiënisch en handig. Vloeibare zeep met handmatige bediening. Geen bewegingssensor want dat is net een slag te modern. Storingsgevoelig. Het pompje op ons aanrecht werkt even goed als een wegwerpflesje maar het staat wel een stuk mooier zo op ons recente aangeschaft aanrechtblad in onze open keuken. Het oog wil ook wel wat.
Zeepdispenser
Overal anders in het huis (toilet en badkamer bijvoorbeeld) gebruik ik gewoon een plastic flesje met een pompje er op. Het nadeel van die flesjes is dat ze leegraken en dan hun gewicht verliezen. Als je dan een keer met vieze handen net verkeerd op het pompje drukt schiet het hele flesje zo maar onder je hand vandaan. Als je niet oplet valt hij drie keer in je aanrecht, wasbak of op de vloer van het toilet. Vaak zijn de flesjes niet om aan te zien, passen ze niet bij de kleur van je badkamer en nemen extra ruimte in. Dus bij de aanschaf van onze keuken een stijlvol pompje (zeepdispenser) op het aanrecht laten plaatsen met een slangetje naar een flacon er onder. Van Bosch; net als onze kraan.
Overspannen monteur
Nu moet ik alvast wel vertellen dat de keukenboer ons een overspannen monteur stuurde. Met alle gevolgen van dien. Hij stond te razen en te tieren tijdens de installatie van ons bij elkaar gespaarde pronkstuk en gooide zijn gereedschap zo ongeveer vanaf een meter van en naar de keuken. Overal krassen en veel fouten. Fouten die vrijwel direct en heel veel later nog opgelost moesten worden. Een wat oudere, rustigere, rijpere monteur heeft hem na een dag ploeteren uit zijn lijden verlost en het project bij ons redelijk ‘netjes’ kunnen afronden. De monteur had niet alleen hoge bloeddruk maar wij inmiddels ook.
Scheve flacon
Na een probleem met het afvoerputje (verkeerd gemonteerd) en een defecte kraan bleek ook de flacon onder het aanrechtblad scheef te zitten. Inmiddels waren we een zeepspoor op de achterwand rijker. Niet getreurd; alles werd netjes opgelost en de monteur van Bosch heeft de flacon recht onder het aanrechtblad gezet (geschoven, geduwd … ik weet het niet). De keukenboer onttrekt zich hier al snel van alle verantwoordelijkheid. Dus wees gewaarschuwd als je een keuken koopt. Alle apparatuur (ook het afvoerputje) valt niet onder de garantie van de keuken. Dit soort service is een voorbeeld van de paarse krokodil of van het kastje naar de muur.
Maar op een goede dag was de flacon leeg. Dus ik als brave huisvrouw in actie. Bijvullen. Je trekt de pomp met slang er voorzichtig uit en vult hem van boven bij. Netjes en langzaam (met beleid) want als je zo´n flacon te snel bijvult stroomt het zeep door de pomp over je aanrecht. Als je het slangetje naar boven trekt kun je door de opening de zeep bijvullen. Net als bij de flesjes. Toen het pompje vervolgens nog niet werkte ben ik in de afwachtende houding gegaan om mijn technische man, bij thuiskomst het probleem te laten oplossen.
Zeep onder de keuken
Dan bekruipt je ineens een heel akelig gevoel. Lades opengetrokken, zaklantaarn erbij. Onze qualitytime time zou eigenlijk net beginnen. De dag samen afsluiten met een glas wijn. In plaats daarvan samen op de knieën in de keuken … en ja hoor. De flacon was naar beneden gezakt en stond niet meer in verbinding met de vulopening. Niets van gemerkt. Alle zeep die ik van boven af had aangevuld was door de opening het keukenkastje ingestroomd. Zeep hoor je niet vallen nl. Het zat/lag dus overal: In de la, over de la-geleiders, en op de bodem van de kast. Aangezien er ook een afvoerbuis (van de gootsteen) in het keukenkastje staat zit er ook een gat in de onderste plank van dit kastje. Je raadt het al. De zeep is nu ook onder de keuken gestroomd. Op een plek waar bij niet bij kunnen.
Belronde
De keukenboer gebeld. Tja … na 10 minuten wachten (echt waar) kreeg ik een miep aan de lijn die mijn mailtje met het probleem en de foto’s al had gezien. ‘Mevrouw u moet dan de leverancier van het pompje bellen.’ Net alsof er Bosch op het pompje geschreven staat dacht ik. Beleefd blijven en verder bellen. Herhaling van de paarse krokodil. Bosch gebeld (weer 10 minuten in de wacht). De mannelijke servicemedewerker was heel netjes en zocht alle informatie bij elkaar. Inmiddels was ik al een half uur verder. Zij hadden nog nooit een probleem met een zeeppompje c.q. dispenser gehad. Geloof ik ook wel want het ligt niet aan het pompje maar bij ons lag het aan de overspannen c.q. dolgedraaide monteur. Maar ik maakte vorderingen. Hij stuurt een monteur. Volgende week donderdag. Voor het pompje. Wie de zeep onder onze keuken gaat halen blijft voor ons nog een verrassing. Ik houd jullie op de hoogte.
PS: Toen ik de doekjes in de wasmachine deed om de zeepresten uit te spoelen kun je je voorstellen wat er gebeurde. Weer een storing. Met mijn huisvrouwen blik kon ik al snel zien dat de hele machine vol schuim zat. Te vol natuurlijk. Spoelen en centrifugeren loste dit probleem gelukkig op. Anders had ik nog een servicemonteur moeten bellen. Mijn paarse krokodil zat deze keer gelukkig al in de wasmachine.
Wat een drama steeds. Heel vervelend voor jullie.
Ach … het valt allemaal wel mee. Maar het had voorkomen kunnen worden door een betere organisatie van de keukenboer. Die trekt nu z’n handen er van af.
Ik ben nog iemand die gewoon een stuk zeep gebruikt bij wasbakken en onder de douche met een washandje. Gaan nooit stuk. Ik heb veel geautomatiseerd, vooral in staal- en witlof-fabrieken. Levert ook veel onderhoud en kosten op. Ik weet dus waarom ik het gewoon bij een stuk zeep hou, die ik na het gebruik alleen even hoef af te spoelen.
Ik las dat een blok zeep ook nog eens veel gezonder is omdat er minder toevoegingen in zitten. Nooit over nagedacht. Ik dacht altijd dat een blok minder hygiënisch was maar ook dat blijkt niet zo te zijn. Moment om over na te denken.