Watervloot Martenshoek. Niet in Amsterdam of Delfzijl; we waren in Hoogezand, Martenshoek wel te verstaan. Daar lagen zo’n 60 historische schepen. Gezellig in het centrum. Kunst en cultuur samen met het Varend Erfgoed.
Geschiedenis Hoogezand en Martenshoek
Het Winschoterdiep liep vroeger door Hoogezand. Het was een belangrijke vaarweg voor de Veenkoloniën (strokarton). Destijds de eerste turfschepen en later de vele ijzeren schepen die in Martenshoek door de sluis voeren. Door alle activiteiten bij deze druk bezochte sluis ontstond veel bedrijvigheid. In de periode na de WOII heeft Hoogezand het Winschoterdiep in etappes gedempt. Bruggen en hoogholtjes (en stankoverlast) verdwenen. Daarmee verdwenen ook de schepen. Helaas. De verkeersveiligheid verbeterde maar het typische landschap in deze veenkolonie verdween ook. Nu zie je indrukwekkende coasters in aanbouw liggen op de dwarshellingen bij de scheepswerven. In 2005 bracht men symbolisch de vaarverbinding terug in de gemeente vanaf de haven in Martenshoek.
Het evenement ‘Watervloot’ is een succes. Maritieme activiteiten gecombineerd met muziek en cultuur. Watervloot II werd in 2008 voor het laatst georganiseerd. Daarmee zette Hoogezand zich op de toeristische kaart in Noord Nederland.
Watervloot Vrijdagavond
Vanuit het mooie Harkstede rijden we richting Hoogezand, Martenshoek. Ruime parkeergelegenheid dichtbij alle activiteiten. Donkere wolken pakken zich samen maar we zijn overal op voorbereid. Regenjas aan en de paraplu bij de hand. De duidelijk aangegeven route loopt vlak langs de schepen. De meeste schippers zijn aan boord en graag bereid een praatje te houden. Dat hebben we dan ook gedaan. We mochten zelfs aan boord van de Poolster. Passie en vooral veel tijd is hier in het onderhoud gestoken. Wie kent de techniek van deze prachtige motor nog? Een trotse eigenaar (Gebr. Pastors) vertelt honderd uit.
Het varend erfgoed legt een hele route door Nederland af. Van het Zeeuwse Veere naar Delfsail, dan via Winschoten en Garrelsweer naar Martenshoek. Via hun website kun je alles volgen. Zelfs de Titanic is van de partij. De eigenaren van de Nautica/Zaandam vertelden ons dat ze zelfs met hun boot naar Parijs en Berlijn varen. Nu in Martenshoek; erg gezellig aldus de vrouw des boots.
Wil je iets weten over deze prachtige schepen? Ben je geïnteresseerd in een stukje geschiedenis of wil je gezellig winkelen? Ga dan vooral naar Martenshoek.
Gepassioneerd liefhebber van vooral oudere schepen doen ieders hart sneller slaan bij een bezoek aan welke vloot manifestatie dan ook.
Dat voorop gesteld!
Je beschrijft de industriële voortgang goed aan de hand van het dempen van het Winschoterdiep, maar helaas is daar naar mijn idee iets te veel van gedempt.
Ooit stond er een levensgroot anker aan de kop van de toen al te ver gedempte haven. Ik had destijds de ijdele hoop dat de haven als permanent jachthavencentrum zou worden doorgerrokken tot aan de Meint Veningastraat. Maar helaas schijnt de middenstand daar niet in te zijn meegegaan. Of de vastgoedreuzen zagen dat niet zitten rondom de inderdaad grote parkeergelegenheid.
Hoe meer gezellig zou het zijn geweest te midden van een heuse jachthaven in centrum Martenshoek?
Maar het kan nog steeds en als het aan mij lag dan werd liever nog vandaag dan morgen,
MARTENSHOEK OP DIE WIJZE HET CENTRUM VAN HEEL HOOGEZAND
SAPPEMEER.
Klinkt vreemd ik weet het maar laten we eerlijk zijn, een echt centrum heeft HS nooit gehad of je moet het winkelcentrum al als centrum zien.
Mooi regioverhaal. Hier ben ik dubbel blij mee aangezien ik mijn eerste jaren heb verbleven op een klein vrachtschip dat in Foxhol rond 1920 is gebouwd. Dat schip ligt nu in hartje London.
(Beetje jammer dat de kleine foto’s niet vergroten als ik er op klik.)
Ik vind het ook jammer dat de foto’s niet vergroten als je er op klikt en ga uitzoeken hoe ik dat aan kan passen. Prachtige omgeving met alle scheepvaart.