Vaatwasser. Op facebook en instagram heb ik al laten zien wat voor drama we (weer) met onze vaatwasser hadden. Binnen een week tijd veel water en twee monteurs over de vloer (letterlijk). Blij? Niet altijd.
Vaatwasser
Onze vaatwasser staat in de keuken. Onze, nog redelijk nieuwe keuken, waar we al heel veel pech mee hebben gehad. Bedrijfsovername tijdens het installeren van de keuken. Van Tulp Veendam naar Mandemakers. Overspannen keukenmonteur die heel veel ruw werk heeft verricht en heel veel heeft beschadigd. Zeepdispenser fout gemonteerd, lekkend afvoerputje, beschadigde deurpanelen en een mengkraan die nastraalde (druppelde). Garantieservice; coulanceregeling. Blij? Nee.
Als je een keuken aanschaft moet je de service nl. (indien nodig) via de fabriek doen. Niet de leverancier uit de buurt. Dat vertellen ze je niet bij de aanschaf. Knijterduur dus. Je staat er bij en kijkt er naar en bent verbijsterd dat je dit overkomt. Dit had je bij het overmaken van het geld, zeker niet verwacht.
Storingen aan redelijk nieuw apparaat
Na de zoveelste storing, na de zoveelste servicemonteur, nu weer een storing aan de vaatwasser. De tweede ‘al’. Veel geld neergelegd, omdat we een inbouw type wilden met zo weinig mogelijk dB (geluid). Het kost wat, maar dan heb je ook wat. We hadden netjes gespaard (krantenwijkje) dus het kon wat lijden. Zou je denken. Al binnen twee jaar deed ie het niet meer. AEG monteur erbij (voorrijkosten ben je sowieso kwijt wordt je even medegedeeld … meer dan 100 euro tegenwoordig) en de storing verholpen. Uurloon is ook gigaduur maar gelukkig is het zover niet gekomen. Coulanceregeling. Toch konden we er niets aan doen. Ergens een nieuw slangetje en we waren opgelucht. Overgeleverd aan de grillen van van de fabriek. Eigenlijk zou de vaatwasser het ‘gewoon’ minstens 10 jaar moeten doen.
Nog meer problemen, nog meer water dus
Storing juli 2019. Gelukkig stond ik er naast toen het gebeurde. Water op de vloer en onder onze bar.
De eerste servicemonteur (wel voorrijdkosten betalen) heeft een tijdje naar de vaatwasser gekeken. Proberen wat uit te lezen op de computer en wat slangetjes doorgeblazen. ‘Niets aan de hand mevrouw’. Daar moet je het dan mee doen. Hoe dat water dan uit de deur kon spuiten? Ja dat wist hij niet. Kwam waarschijnlijk nooit weer voor. Had hij wel eens vaker gehad.
De situatie ontglipt je; je bent boos, gefrustreerd, verdrietig en machteloos tegelijk. Natuurlijk laat je dat niet merken want je wilt de monteur binnen houden zodat hij de storing oplost. Mislukt. Mijn woede e bereikte de volgende middag al snel de limiet. Na ongeveer een uur zette het kreng onze keuken voor de zoveelste keer blank met de snelheid van een soort, niet welkome waterval.
Oplossing
De supervisor van het hele stel een paar dagen later op bezoek. Hier waren telefoontjes aan de verzekering (inboedel en rechtsbijstandsverzekering) en aan AEG aan vooraf gegaan. Verdrietig, hopeloos, machteloos en vooral geen vertrouwen meer. Gelukkig kwam er eindelijk eens iemand die wist wat hij deed; die wist waar hij naar moest kijken. Probleem opgelost binnen 5 minuten (gescheurde sproeier; voor de liefhebber). Ongeveer 30 euro. Voor ons een dure scheur met veel gevolgen. Gevolgen die we nu nog niet eens volledig kunnen overzien.
Nou ja; het uurloon en de voor-de-twee-keer-voorrijdkosten (in totaal meer dan 300 euro) is ons geschonken. Waarschijnlijk omdat we nu gewoon zelf heel veel schade hebben. Hele kleine pleister op een grote wond. De vloer, de zijpanelen van de keuken en onze bar zijn allemaal beschadigd door het opgezogen water. Hier zullen we helaas de verzekering moeten aanspreken. Blij zijn we er niet mee want het is allemaal zo goed als nieuw. Wat we met de vloer doen, laten we ons nog professioneel over adviseren.
Bizar
Bizarre situatie vind ik. Dat je door toedoen van de monteur nog een keer wateroverlast in de keuken hebt. Helaas heb je, als het er op aankomt, geen poot om op te staan. De vaatwasser van meer dan 1200 euro de deur uit gooien? De leverancier doet waarschijnlijk niets om je schade te verzachten. Eigen risico (.. dikke bult). Moet je maar plavuizen in de kamer leggen werd er gezegd. Tja. Dat hadden we graag gewild. Als je in een appartement woont, gaat dat niet zo makkelijk. Maar wij zitten nu met de gebakken peren en een beschadigde keuken.
Bij het spitten op internet las ik, over bizarre zaken gesproken, dat ze in Amerika een vrouwen hebben betrapt die bij een supermarkt op de aardappels plaste. Zo maar de broek naar beneden op de piepers. Ook een natte vloer daar, maar dan anders. Waarom ze dat had gedaan? Ze dacht dat het een toilet was. Zij had in ieder geval geen voorrijdkosten berekend.
Oh wat vervelend. Wij hebben ook ontzettend veel gedoe gehad met onze (nieuwe) vaatwasser. Uiteindelijk kregen we een compleet nieuwe, een Miele en nu gaat het goed.
Wij niet. Geen enkel begrip van AEG. Klacht ingediend en nog niets gehoord. De monteur was er afgelopen vrijdag. Twee uur gewerkt. Storing verholpen … zaterdag kregen we de volgende storing. Gewoon doorgaan bij AEG net of er niets aan de hand is. Steeds vrij nemen, steeds maar afwachten en hopen dat je keuken en kamer niet nog een keer weer onder water loopt. Bijzonder dat zo’n bedrijf zo’n slechte service geeft en zo weinig begrip toont.