Het leven is een voortdurend afscheid nemen

Emden viert Matjestage; een eeuwenoude traditie

Emden matjestage aan de kade

Anda

Emden. Dit jaar waren we voor het eerst in ons prille bestaan in Emden. Qua afstand prima te doen want vanuit Harkstede is het een klein uurtje rijden (93 km). Emden vierde  ‘Matjestage’ . Nieuwsgierig dus. Tijdens deze dagen draait het om kleine visjes en prachtige boten; een 450 jaar oude traditie van de haringvisserij in Emden.

Emden viert een 450 jaar oude traditie

houten schip in emden

Stadt Emden

Emden viert tijdens deze dagen een lange traditie. Vroeger garandeerde de haringvisserij veel gezinnen hun dagelijks loon en dus brood. In 1799 visten er 55 haringbuizen (schepen) vanaf Emden. Toen Napoleon zijn broer Lodewijk naast koning van Nederland ook koning van Ost-Friesland maakte, werd vissen schier onmogelijk. Ook toen zaten machthebbers elkaar dwars. In 1811 werden alle schepen verkocht. Later brandden alle magazijnen tot de grond toe af. Het verliep dus allemaal niet bepaald over rozen mag je wel zeggen.  De stad kwam voral tot bloei toen de Nederlandse havens geblokkeerd werden door de Spanjaarden tijdens de 80-jarige oorlog (1568-1648).

Reddingsschip In 1969 werd de haringvisserij verplaatst naar Bremen. De reden, het hoe en waarom daarvan,  kan ik niet vinden.  Misschien heeft dit met de grootte van de stad of met de diepgang van de Dollard te maken. Emden verwerkt nog steeds de gevangen haring en houden ze vast aan de traditie van ‘Matjestag’. Natuurlijk met veel shantykoren, bier en lekker eten. Mannen in piratenkledij aan de kade en op de schepen, zorgen voor een perfecte sfeer. Alleen maar lachende mensen gezien. Het was, zoals wij dat noemen, gezellig druk.

Termunten

Vuurtorenschip Deutsche Bucht

Deutsche Bucht

Als je bij Termunten aan de kust staat zie je Emden liggen. Je zou zo de Dollard (grens Nederland-Duitsland) over kunnen zwemmen. Emden noemt zich, als meest westelijke havenstad van Duitsland, ook wel het Venetië van het Noorden. Wij hebben geen rondvaart door de grachten gedaan. Het was ontzettend warm. Aangezien ik niet tegen de warmte kan was dat dus helaas geen optie. schip uit leer in emdenIk heb veel van schaduwplekje naar schaduwplekje gelopen. Ik heb met bewondering naar de hardlopers staan te kijken die vaak met een hoogrood gezicht (net als ik) en het nodige zweet over de finish kwamen. De straffe Oostenwind was voor mij een aangename bonus.

Als we terugkomen in Emden gaan we vast en zeker het water op. Vanaf het water krijg je een nog betere kijk op de aangemeerde (veelal Nederlandse) schepen in de haven.  Zeevaarders romantiek;  en daar houden wij wel van.

Binnenhaven

Emden schip in de havenVeel verschillende soorten en maten (historische houten) schepen leggen tijdens deze dagen aan in de binnenhaven rondom de Ratsdelft van Emden. Versierd met gekleurde vlaggetjes. Schoongemaakt en opgepoetst. Op de achtergrond zie je imposante gebouwen zoals het stadhuis en de havenpoort. Groot en klein; modern en authentiek gerestaureerd. Trotse eigenaren vertellen je over de herkomst en laten graag de machinekamer zien.

Georg Breusing

machinekamer Georg Breusing

Een andere optie is om langs de promenade over de kermis lopen, genieten van de livemuziek en iets lekkers kopen op de nautische markt c.q. braderie.

Bij het eerste de beste Nederlandse schip, de Anda (uit Delfzijl ) Emden havendagenkochten we een verfrissend glas (Nederlands) bier.  De Anda is een van de laatst varende Nederlandse coasters. Ook hier konden we over het hele schip banjeren, naar binnen gluren en luisteren naar de verhalen van de trotse eigenaren. Verderop nog even aan boord bij de  Museumkreuzer Georg Breusing geweest. Dit is een oud reddingsschip. Ons hier verwonderd over de kracht die zo’n schip geleverd moet hebben op volle zee. Anda in EmdenDe bemanning heeft honderden mensen het leven gered. Het schip de Deutsche Bucht werd ‘bezet’ door een Piratenkoor. Een prachtig plaatje met al die grote sterke en stoere (verklede) mannen. Nostalgie ten top. Samen zingen uit volle borst.

Wij gaan nog een keer terug.

 

 

emden haring op broodPS: Maatjesharing is de eerste, jonge haring van het seizoen die geschikt is voor consumptie. Het moet voldoen aan een bepaald vetpercentage. Het is een verbastering van maagdenharing (maagd, omdat de jonge vis nog geen hom of kuit bevat).

13 reacties

  1. Flien

    Ik houd écht van haring! Minimaal 1 per week, jaarrond. Aan de staart met uitjes, zó het keelgat in.
    Zou de Matjes in Duitland aan andere eisen moeten voldoen? De haring heeft immers ruim twee weken minder lang kunnen groeien.
    Maatjesharing (Hollandse Nieuwe); de gekaakte jonge haring moet minimaal 16% vet bevatten (meer is lekkerder) en rood zijn van binnen, vanaf woensdag 14 juni 2017 weer in Nederland verkrijgbaar bij de visboer en heerlijk met een korenwijntje (of twee of drie…). De eerste weken nog even het lekkerst zonder uitjes, het water loopt me nu alweer in de mond. Ik kijk er naar uit. Nog 14 nachtjes slapen. ☺
    https://www.vismagazine.nl/2017/03/start-haringseizoen-14-juni-2017/

    • Herma Westerdiep

      Ik vroeg me ook af of de Duitse en Nederlandse maatjes met elkaar te vergelijken zijn. Misschien moeten we volgend jaar een vergelijkend warenonderzoek starten. Al dan niet met of zonder een Korenwijntje (of twee of drie …).

  2. Ximaar

    Een goede reden om nog eens terug te gaan is hun ketelsluis. Ik ken geen 2de van dat type, hij zit in de zuid-oosthoek van de stadswal. https://ximaar.wordpress.com/fi08d07/#z8087
    Zelf kwam ik er bij toeval achter toen ik er overnachtte.

    Greetsiel is nog meer een vissershaven, en meer een soort Volendam. Ligt 10 km ten noorden van Emden.

    • Ximaar

      Wat heb je hier een rare captcha-ellende. Lijkt op die van Blogspot. Vraagt om verkeersborden en vind dan ook dat wegwijzers en straatnaamborden verkeersborden zijn. Voor mij is dat toch echt niet zo.

      • Herma Westerdiep

        … ?? de captcha ellende moest ik wel toepassen omdat ik dagelijks bedolven werd onder spam. De aanbiedingen van Russische Viagra vlogen me om wat voor reden dan ook, om de oren. Jouw ‘bruggetje’ met de verkeersborden begrijp ik niet helemaal.

        • Ximaar

          Ik krijg dus telkens plaatjes waarin ik verkeersborden moet aanklikken, maar daar verstaan ze dus ook wegwijzers en straatnaamborden onder en dat zijn voor mij geen verkeersborden.

          Zelf gebruik ik Akismet. Zit in de gratis Worpress en haalt 99,9 % van de ellende er uit zonder de reageerders er mee lastig te vallen.

          • Herma Westerdiep

            Ja ik gebruik ook Aksimet. Heb jij dan bepaalde instellingen die ik niet weet? Ik heb ontzettend veel last van die ongewenste spam. Deel je tips … heel graag.

          • Ximaar

            Bij mij werkt Akismet meer dan afdoende, vreemd dat dat niet bij jou het geval is. Neem aan dat ie wel ingeschakeld is. Bij wordpress.com heb ik die keuze niet, daarin staat ie altijd aan. Wat me wel opvalt is dat je de SEO-meuk van Yoast gebruikt. Het zou me niets verwonderen dat die spammers aantrekt. Als dat zo is, dan is daar op korte termijn weinig aan te doen.

          • Herma Westerdiep

            … dank je voor je input. ik zal me er zeker eens in gaan verdiepen.

    • Herma Westerdiep

      Dank je voor het delen van de tips. Wij gaan inderdaad nog een keer terug. Ook als het minder druk is lijkt het ons een mooie omgeving, een gezellige en leuke stad.

  3. Flien

    Vandaag (14-6-2017) Vlaggetjesdag. Mn eerste Hollandse Nieuwe is een feit. Mijn werkgever was in een gulle bui en deelde uit. Héérlijk. Lekker mild, vet en mooi rood. Vanmiddag ook nog even langs de haringkar en dan één met een korenwijntje, we kunnen natuurlijk niet gaan drinken onder werktijd…..

    • Herma Westerdiep

      … kleine genotsmomentjes dus … zonnetje er bij. wat weer een prachtige dag.

      • Flien

        En vele na deze☺

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

© 2024 Vijftigenmeer

Thema gemaakt door Anders NorenBoven ↑