Campers en intimidatie. Tot mijn grote verbazing las ik in de krant (DVHN zaterdag 26 augustus 2017) dat kopers van campers worden bedreigd. Je gelooft het toch niet? De brancheorganisatie heeft zelfs een meldpunt geopend. Ik was verbijsterd. In dit ontspannen en gepassioneerde wereldje leven beschadigde zielen.
Campers en intimidatie
Zoals ik blog over campers en kamperen kun je natuurlijk ook vertellen hoe je je vakantie hebt ervaren in je pas aangeschafte camper. Lagen de bedden lekker, liep de motor als een zonnetje en was de koelkast groot genoeg? Het zou wel fijn zijn als de fietsen meekunnen en natuurlijk de frituurpan. Dit alles kun je delen met je familie en vrienden. Maar zeker ook op het internet. Wat wil je kwijt over de camping en de locatie van de supermarkt ter plekke.
Ik deel mijn gevoelens over de camperrijders, midlifecrisis en laat zien hoe mijn recept met croissantdeeg is mislukt. Netjes en respectvol. Helder en duidelijk. Geen probleem toch?
Camperverslaafden bedreigd
Nou wel dus. Sommige camperverslaafden (eigenaren) zijn bedreigd door hun camperdealer. Hun koelkast was misschien groot genoeg maar de remmen werkten niet deugdelijk. Detail? Dit is volgens mij een van de belangrijkste onderdelen van een rijdend voertuig. Ook die van een camper. Als je dan niet fatsoenlijk wordt geholpen en je bent keer op keer teleurgesteld, ga je iets op internet schrijven. Je deelt het met de rest van de wereld. Zo werkt dat in deze eeuw. Je wilt dat potentiele andere kopers goed voorbereid hun geld gaan besteden. Nuchtere transparantie heet dat. Leren van ervaringen in het verleden. Wij Nederlanders houden daar wel van. Open en direct. Feitelijk dus.
Bedreigingen
De bedreigingen van deze dealers zijn blijkbaar zo talrijk dat ze in drie verschillende categorieën zijn in te delen. De e-mails met juridische stappen; hierin wordt dreigende taal gebruikt. Boze telefoontjes en huisbezoekjes horen tot de volgende groep en nu komt ook de eerste melding van fysieke intimidatie binnen. Ernstig; ik zou er van wakker liggen.
Excuus zou zijn dat camperdealers niet gewend zijn aan slechte reviews. Bijzonder want iedere branche krijgt reviews. Van welke planeet komen die vraag je je af? Als je een strijkijzer wilt kopen of een wit T-shirt, vind je reviews op internet. Mocht je naar de chinees om de hoek willen, zoek je vooraf (praten en social media lezen) naar de ervaringen van je buurtbewoners. Het gaat er om, om elkaar te helpen nietwaar? Als je ettelijke duizenden euro’s van je spaargeld investeert in een super de luxe genotsmiddel (in dit geval een camper), wil je waar voor je geld. Service met een hoofdletter. Dat begrijpt de eerste de beste camperdealer ook heus wel.
Toen wij onze Landrover binnen de garantietermijn terugbrachten met een technisch probleem, werd dat zonder morren verholpen. Netjes, zoals het hoort. Alles buiten de garantietermijn is voor onszelf. Bij onze Landroverdealer is geen verkeerd woord gevallen. Volwassen mensen die op een nette manier zaken met elkaar doen. Dit levert goede reviews en een tevreden klant (uiteindelijk heel veel terugkerende klanten) op.
Rotte appels
Nu gaat de brancheorganisatie kijken, welke rotte appels in de mand van de camperdealers liggen. Dit zullen er niet zo veel zijn denken ze. Maar misschien worden er wel veel mensen bedreigd (en gechanteerd) en weten ze zich met de situatie geen raad. Niet iedereen heeft een advocaat in de familie en niet iedereen heeft een indrukwekkende spierbundel. Trek samen aan de bel zou ik zeggen. Je kunt met je klachten bij de NKC (Nederlandse Kampeerauto Club) terecht. Zij gaan de krachten bundelen. Zij gaan er voor zorgen dat er niet nog meer mensen financieel en persoonlijk worden benadeeld. Ook al heb je veel korting gekregen; service en klantgericht denken hoort altijd. Het tijdperk van zeuren bij de buren ligt ver achter ons. Wij komen in actie.
Open en duidelijke communicatie is van deze tijd. Een ‘slechte’ (en wat is slecht?) review kun je je dan heus wel permitteren. Op de site van booking.com staan ook wel iets minder positieve berichten over een hotel. Het is altijd aan jezelf om te beslissen of dat voor jou ook negatief is. De recensies van een concert zijn ook niet altijd geweldig. Dat betekent niet het einde van de band c.q. orkest. Zij leren er misschien van en het publiek kan zelf beslissen of ze een kaartje kopen of niet. Smaken verschillen ook nog eens.
Op basis van de verkregen informatie kun je je eigen beslissingen nemen hoe je ultieme (pensioen)droom in vervulling wilt laten gaan. Met elkaar bedreigen win je geen vertrouwen.
Zorgen verdwijnen waar vertrouwen begint …
Geef een antwoord