Callcenterwerk. In de wekelijke ‘nieuwsflits’ van het UWV zag ik kansrijkberoep.nl voorbijkomen. Nog geen dag later hadden we een flyer voor een Administratieve Duizendpoot (ook van kansrijkberoep.nl), in de bus. Snel aangemeld en vorige week op pad naar Groningen. Het kantoor van KANS!.
Solliciteren bij KANS!
Waar KANS! Precies voor staat is wel even een uitdaging om te vinden. Daarentegen laat Kansrijkberoep.nl op een splinternieuwe website duidelijk zien wat ze willen c.q. bedoelen. Horen deze twee instanties bij elkaar? Is het onderdeel van de gemeente Groningen? Wat ik nu inmiddels wel weet is dat ze ondersteuning bieden voor of aan langdurig werklozen in het vinden van een baan. Maar dan wel een kansrijke baan. LBO, MBO en HBO niveau. Volgens mij werken ze ook samen met het UWV om mensen uit de uitkering (bijstand, WW etc.) te helpen. Sinds een paar dagen is de website veranderd en geeft het antwoorden op veel vragen. Als je werkzoekende bent zou ik zeker eens op de site gaan kijken.
KANS!
Kans! werkt met SROI. SROI heb ik nog nooit van gehoord om eerlijk te zijn. SROI staat voor Social Return of Investment. Social Return On Investment (SROI) is een methodiek voor het meten van de (extra) sociale en maatschappelijke waarde, voortvloeiend uit een investering. Ook voor werkzoekenden? Na wat uren graafwerk snap ik nog steeds niet wat ze doen en hoe ze samenwerken hoor maar ik kom steeds een stapje verder. Ook blijkt verder in het verhaal dat het vooral gaat om mensen die met de handen willen werken. Hoezo administratieve duizendpoot; of is dat ook met de handen werken? Wellicht had ik de verkeerde flyer in de bus.
Kansrijkberoep.nl
Als gemeente kan het lastig zijn om mensen aan een baan te helpen. Dat lees ik bij KANS! op de website. Ik weet helaas door ervaring, dat het super lastig is om als vijftigplusser aan een baan te komen. De nieuwe website van kansrijkberoep.nl heeft het over een mismatch. Dat ligt echt niet aan het gebrek aan specifieke kennis, aan een handicap of het zoeken op de arbeidsmarkt. Het ligt er gewoon aan dat je minder kans maakt op een markt waar de administratieve functies stilletjes aan uitsterven.
Dieper op de website van KANS! lees ik dat deze instelling het volledig traject aanbiedt. Werving en selectie, opleiding, certificeren en uiteindelijk een dienstverband. Volgens mij kan het UWV dat ook zelf toch? Aan wat voor minimale opleidingseisen je moet voldoen kun je, als werkzoekende, op de website nergens vinden.
Leonard Springerlaan
Maar ik dacht; ik ben een administratieve duizendpoot (miljoenpoot en spin in het web) dus ik ga met volle moed naar de open dag aan Leonard Spingerlaan in Groningen. Wat schetst mijn verbazing … ter plekke blijkt het alleen om callcenterwerk te gaan. Een man uit Harlingen moppert hardop over het woord administratieve duizendpoot. Ach denk ik, nu ik er toch ben, steek ik de middag positief in met mijn gele stickertje. Dat stickertje kreeg ik bij de ingang op mijn vinger geplakt. Ik hoorde bij de gele groep.
Koffie en thee stonden klaar en het bleek dat we in groepen (alle kleuren van de regenboog) naar verschillende bedrijven gingen. Met een bus. Ik had mijn kans waargenomen verruilde het gele stickertje voor een groene en ging met de KPN groep (groen … hoe kan het ook anders) mee naar het enorme callcenter naast het Peerd van Ome Loeks. Vervolgens makkelijk aangehaakt bij lotgenoten want de gemiddelde leeftijd was toch ruim boven de veertig in de groene-sticker-bus.
Callcenterwerk op vloerbedekking
Pasje geregeld bij de super vriendelijke bewaking en samen (alle groene stickers) de lift in. Indrukwekkend gebouw met meer dan 8 verdiepingen. Honderden mensen werken hier. Prachtige kantoren, luxe personeelskantine en heel veel vergaderzalen. We kregen een korte presentatie over de KPN in de Lissabonzaal (met een gevulde koek) en informatie over callcenterwerk van twee KPN-ers. Gelukkig mochten we ook op de werkvloer zelf kijken. In een zaal met dempende vloerbedekking, diverse tv-schermen en koffiemachines werkten een tiental getrainde en ervaren medewerkers aan het oplossen van problemen voor KPN klanten.
Ik heb ooit een enorm technisch probleem gehad met internet van de KPN en dat is perfect opgelost. Iemand van misschien wel deze verdieping had mij destijds geholpen dus. Leuk om te weten. Goede indruk opgedaan over de trainingen, KPN kernwaarden en de sfeer.
Verdere stappen
Nu, weer thuis, nadenken over deze sprankelende middag en een inschrijving doen bij een uitzendbureau in Groningen. Je kunt voor dit werk (deze baan) en dit grote bedrijf, kiezen uit een viertal uitzendbureaus. Daar blijft je dan ook eerst voor werken. Het is een baan waar je veel contact met mensen hebt, binnen een team werkt en daarnaast ook nog veel invloed kunt uitoefenen op je eigen rooster. Werken via een uitzendbureau maakt je redelijk vogelvrij en je neemt een inkomensrisico als je als kostwinner in de WW zit. Maar als je blij wordt van een leuke baan zul je risico’s moeten nemen; met de huidige regelgeving in je handtas.
Ik ben weer een ervaring rijker en ga met veel energie en opgedane kennis door de avondspits naar huis. De betreffende recruiters waren erg enthousiast over het werken bij KPN.
Volgende week een gesprek met een uitzendbureau. Over het verdere verloop houd ik jullie op de hoogte.
Wat een spannende ontwikkeling! Ik ben 52 en heb net een hele leuke baan aangeboden gekregen. Ik denk dat het komt door de aantrekkende economie. Ik ben er erg blij mee.
Gefeliciteerd. Ik hoop idd dat de economie aantrekt en dat men gaat beseffen dat wij, als vijftigplussers, een hoop extra kunnen brengen. Levenservaring, rust en wijsheid. Succes met de nieuwe uitdaging.