meyer werft norwegian joyMeyer Werft. Samen over de snelweg naar de wereldberoemde Meyer Werft in Papenburg (Duitsland). Zo maar op een zonnige zaterdagmiddag over de grens naar ons buurland. Voor ons net drie kwartier rijden. We hadden al veel gehoord over deze scheepswerf. De werf die de immense cruiseschepen bouwt (Kreuzfahrtschiffen).

De Meyer Werft

meyer werftIn 1795 opgericht. De zesde generatie van de familie Meyer staat nu aan het roer. Naast cruiseschepen bouwen ze ook gastankers en containerschepen in het grootste bouwdok ter wereld (375 m lang, 75 m hoog en 125 m breed). Sinds 1920 is deze werf als enige overgebleven van de twintig scheepswerven in Papenburg. Moet  je voorstellen hoeveel mensen hun baan zijn verloren. cruiseschip hoogNu werken er zo tussen de 3000 en 3500 mensen op de werf. Daar buiten, zoals toeleveranciers, nog een factor meer (denk hierbij aan de toelevering van gordijnen, bedden, airco’s, stoelen etc.). Op de werf worden steeds grotere schepen gebouwd. De gemiddelde bouwtijd van zo’n ‘gigant’ is ongeveer 36 maanden. Als een pas afgebouwd schip naar buiten komt (in april en oktober van ieder jaar), wordt het begeleid door diverse sleepboten. Deze slepers slepen het schip millimeter voor millimeter naar buiten.

Norwegian Joy

meyer werft busWij zagen de Norwegian Joy (rederij Norwegian Cruiselines) al vanaf ver langs de kade liggen. Bij de werf heb je een complete parkeerplaats voor auto’s, kampers en bussen (inclusief verkeersregelaars en ‘foodtrucks’). Dit schip is weer groter dan alle voorgaande schepen. Met de zonnestralen van vanmiddag in de ramen, een imposante en kleurrijke verschijning. De schildering op de boeg is een soort (Chinese) pauw. De Norwegian Joy wordt de komende weken verder afgebouwd. Voordat dit schip ruim 40 km door de Ems, achterwaarts naar de Eemshaven vaart (gesleept) zal een deel van de 1600 koppige bemanning aan boord komen. Nu was er nog veel bedrijvigheid. Kranen met grote containers, diverse toeleveranciers en een wirwar van mensen, auto’s en fietsen. Daarna zal het direct koers zetten naar Azië.

Duizenden bezoekers

meyer werftDe werf zorgt voor een hogere waterstand in het havengebied als het schip door de ‘Dockschleuse’ wordt gesleept. Onderweg naar zee, wordt een deel van de Friesenbrucke door een drijvende bok (tijdelijk) weggenomen. Het is een prachtig spektakel en trekt duizenden bezoekers als deze schepen tijdens hoogwater (centimeter voor centimeter) passeren. In de Eemshaven worden ze afgemeerd en volgetankt zodat de laatste hand aan de bouw kan worden gelegd. Vanaf hier vinden de ook proefvaarten plaats.

world dreamWij hebben de werf zelf bezocht en het bezoekerscentrum. Kaartjes voor een rondleiding via internet geregeld (25 euro voor 2 personen). Opgehaald in een soort VVV kantoor (Zeitspeicher) in Papenburg. Leuke locatie vanaf waar je met de bushalte naar de werf wordt gebracht.  Papenburg is een leuk stadje waar je ook nog van alles kunt ondernemen. Winkelen of een rondvaart bijvoorbeeld.

Duits

In het bezoekerscentrum op de werf zien we diverse films in modern ingerichte bioscoopzalen. Bij de film is zelfs geen Engelse ondertiteling. Je wordt langs scheepsmodellen en voorbeeldcabines geleid door een (alleen) Duits sprekende gids. Warm.  Van achter grote glazen wanden kijk je in de hal naar de bouw van het volgende cruiseschip, de World Dream. Vandaag (zaterdag) werd er maar mondjesmaat gewerkt aan het nieuwe schip. meyer werft kijkje binnenFeiertag natuurlijk.  Je kunt zo gek niet bedenken of het wordt je verteld en uitgelegd. In het Duits. Eigenlijk vonden wij het te veel informatie (ruim 2 uur luisteren) en soms lijkt het wel op een soort reclamespotje. Wij wilden juist zien hoe zo’n schip technisch in elkaar steekt en niet hoeveel glijbanen er aan boord zijn.

norwegian joy zwembadAl met al wel een aanrader deze Meyer Werft. Probeer het dan zo te organiseren dat er een schip naar buiten gaat of net is gegaan. Op internet kun je de tijdslijn volgen. Ik kreeg bij het stellen van vragen via e-mail heel snel antwoord.
Het typisch Duitse gedrag (geen ruimte voor andere talen en verplicht plassen) nemen we graag op de koop toe. Ook als de reisleider vraagt om onze dank in de vorm van een applaus te geven ( … echt waar). Gelukkig spreken en verstaan we prima de taal van onze buren.

 

… en van insiders weet ik inmiddels dat je ook zeeziek kunt worden op zo’n groot schip …