Camper, kamperen en campers. Waarom zien we steeds meer campers op de weg (voorop in de file) in dit kleine volle landje? Waarom zijn Nederlanders zo dol op campers? Is dit een kruising tussen kamperen en logeren in een appartement? Wat zijn de voordelen? Wie helpt mij?
Camper geschiedenis
In 1920 zagen we in Nederland al wel omgebouwde busjes op de weg verschijnen. Dit was nog niet echt een camper te noemen. Geen wc aan boord; geen ingebouwd navigatiesysteem. Zo in de loop van de 20e eeuw werd de camper toch gebruikt voor vakanties. Inclusief slaapplek. Vrijheid? Ja toen nog wel. Tot nu toe hebben deze omgebouwde busjes een enorme ontwikkeling doorlopen. Van simpel, eenvoudig tot supersonisch luxe. Met zonnepanelen en een boiler voor warm water. Grote koelkasten tot de nok toe gevuld met Nederlandse aardappelen en Heineken bier. Want als je ergens bent kun je zo maar niet even naar de plaatselijke supermarkt rijden. Je sleept vooraf gewoon alles met je mee. Tenzij je een camper hebt met een inpandige parkeerplaats voor fietsen of een auto.
Tafel en stoelen
Stilletjes aan nemen de campers onze wereld over lijkt het wel. Op parkeerplaatsen langs de snelweg zien we bosjes campers. Het is net onkruid. Voor de een prachtig en voor de ander een doorn in het oog. Vaak gesierd met twee (dezelfde) stoeltjes en een tafeltje; aan de kant waar de wind niet waait. Benen in een trainingspak of korte broek. Het liefst op een plek waar je niet hoeft te betalen. Op grind, asfalt of op beton. Genieten van het uitzicht; genieten van de vrijheid. Die vrijheid is er volgens mij niet meer. Vrije plekjes zijn snel gevuld. Verplicht reserveren dus. Overnachten mag je alleen nog maar op plekken waar dat expliciet toegestaan is. Je mag ter plekke niet je stoeltjes en tafeltje uitklappen, dat zul je op een camping moeten doen. De aardappels moet helaas steeds vaker in de koelkast blijven.
Kosten en verdere nadelen
Kosten spelen bij de aanschaf voor velen geen rol. De gemiddelde camper is niet goedkoop. Vaak gaat het om bedragen zo tussen de 20.000 en ver over de 100.000 euro. Dan heb ik het nog niet over de rest. Wegenbelasting, verzekeringen en onderhoud. De afschrijving en het brandstofverbruik zijn de hoogste kostenposten. Bij een camper van 30.000 euro moet je (bij normaal gebruik) dus gauw denken aan 7500 euro aan extra kosten per jaar (inclusief tol, vignetten, stalling, vochtkeuringen en campinggeld). Maar het voordeel om een combimagnetron en televisie aan boord te hebben speelt voor sommigen een belangrijke rol bij het vieren van vakantie. Dat ze regelmatig ingehaald worden door een gefrustreerde vrachtwagenchauffeur mag de pret niet drukken.
Navigeren met zweet in de bilnaad
Als je met zo’n gevaarte door een stad navigeert, zul je regelmatig het zweet in de bilnaad voelen. Parkeerplaatsen met een geschikte doorrijdhoogte zijn nauwelijks te vinden. Wij hebben jaren in een Landrover Defender gereden en konden bij 90% van de parkeerplaatsen/garages niet terecht. Haal met zo’n gevaarte maar eens een kaartje uit een automaat bij een tolweg of parkeergarage. Komisch om te zien. Een ergernis als je in de rij staat.
Op smalle binnenwegen kan de breedte een nadeel zijn, en in binnensteden de lengte en de hoogte. Manoeuvreren is voor de professionals. Haarspeldbochten zijn een nachtmerrie. Mocht je vanuit je overnachtingsplekje even naar de stad willen (om bijvoorbeeld nieuwe aardappels te kopen) zul je toch met het openbaar vervoer moeten. Terug op de camping moet je zelf je beddengoed wassen, je boodschappen in dat net te kleine koelkastje proppen, servies op een antislipmatje veilig in de kast zetten, je watertanks legen (en bijvullen) en het afvalwater (chemisch toilet) lozen. Plastic handschoenen voor het hanteren van de rioolslang zijn een must.
Naarmate de opbouw hoger wordt, neemt ook nog eens de windgevoeligheid (en je benzineverbruik) toe. Uit milieuoverwegingen hoef je dus ook geen camper te kopen.
Romantische verhalen
Al met al kan ik me de romantische verhalen nog niet helemaal voorstellen. ’s Avonds in de rij staan om te douchen en af te wassen. Misschien als je jong bent maar niet als je zo langzamerhand gewoon luxe tijdens je vakantie wilt. Je eigen toilet en geen toiletgebouw waar ze voor je deur staan tanden te poetsen, eten gebracht door een ober en niet tijdens een lokale hittegolf je eigen aardappels staan te koken. Vervolgens je plastic borden afwassen op een aanrecht waar de kruimig gekookte aardappels van de vorige Nederlanders nog in het afvoerputje liggen.
Wie legt mij, naar aanleiding van mijn amateuristische waarnemingen, uit wat de ultieme voordelen zijn van een camper? Ga ik met de caravan c.q. camper of stap ik gewoon lekker in een opgemaakt bedje (in een airco gekoelde ruimte) die appartementen, huisjes en hotels rijk zijn? Wie overtuigt me?
Ik hoef absoluut geen camper of toercaravan. Nog een verplichting om voor te zorgen en ik houd helemaal niet van campings. Teveel herrie en gedoe om me heen. Als wij op vakantie gaan dan huren we tegenwoordig een leuk vrijstaand huis in een rustige omgeving. Nadeel daarvan is dat je dan soms niet meer naar huis wilt en in dat huis wilt blijven wonen. Dat hadden we vorig jaar in UK.
Wij hebben een camper en zijn er ontzettend blij mee. Nu is het voor mij wel een bijzondere situatie, ik heb een spierziekte en daardoor een aangepast bed, matras en tillift nodig en nog wat meer van dat soort zaken. Zie dat maar eens mee te nemen naar hotel/huisjes. Dus onze aangepaste camper is echt ideaal. Gezien de hoeveelheid campers zijn er natuurlijk veel meer mensen die geen handicap hebben en toch kamperen, en dat met volle overgave. Wij komen die mensen natuurlijk tegen en zitten op Facebook in een grote FB campergroep en daar zijn zo 8000 leden die allemaal gek zijn op hun camper. En veel hebben ook een oudere camper, het hoeft niet heel duur te zijn, maar het kost altijd wel wat. Voor velen is het de vrijheid van elk moment (kunnen) gaan waarheen je maar wil een belangrijk iets. Je beslist op het laatste moment of het een plekje in Nederland of toch Frankrijk of Duitsland wordt. De zon achterna bijvoorbeeld. Er zijn mensen met campers die veelal op camperplekken staan (die komen er steeds meer en daar zijn ook de mooiste plekjes in te vinden voor relatief weinig geld (0-15 euro nacht) en ook mensen die liever alleen campings aandoen. Veel mensen hebben fietsen (of scooters/motors) bij zich. In Duitsland kun je bij veel supermarkten overdag gewoon staan met je camper, dus ook boodschappen doen. In Duitsland waar wij erg veel komen, zijn heel veel plekken bij allerlei leuke plaatsjes. Je zet je camper neer en en je loopt het plaatsje in. Of bij thermaal baden. De ene dag sta je in een plaatsje, dan meer in de natuur en dan bij een termaal bad. En elke dag kun je opnieuw beslissen of je verder trekt of nog even blijft. Die ultieme vrijheid is denk ik voor de meeste het grote voordeel. Onderweg heb je alles bij je dus op een plek kun je altijd even zitten en lunchen etc. Veel campers hebben eigen douche/toilet etc dus ben je geheel niet afhankelijk van toiletgebouwen, maar ook hierin zijn de onderlinge camperaars geheel verschillend. Sommige staan graag op campings gezien de voorzieningen, andere doen het geheel basic. En dan heb je nog kleinere campers en de luxe campers natuurlijk. En mensen die meer luxe willen (en zich het kunnen permitteren) kopen een luxe camper met zelfs oven en magnetron en als je wil kun je zelfs een wasmachine mee nemen, dus geheel onafhankelijk. En dan vooral veel gepensioneerden, reizen waneer je wil, hoelang je wil, waarheen je wil. Helaas wordt het wel steeds drukker, maar er komen natuurlijk dan ook meer plekken. En het rijden met zo’n camper valt reuze mee, dat zal bijna iedere camperaar beamen, hoewel dit ook erg betrekking heeft hoe sterk de motor is. Wij hebben een oude camper met niet zo’n sterke motor, en vermijden echte bergwegen dat trekt onze camper niet en geen geld voor zo’n luxe uitvoering met veel nieuwere en sterkere motor. Maar we genieten, samen met veel andere camperaars. Hierbij mijn kant van het camperverhaal, misschien dat je nu iets meer snapt welke zaken camperaars belangrijk vinden en de nadelen die jij noemt zullen niet veel gedeeld worden door de camperaars. Maar ook hier telt, ieder mens is anders en ieder zijn ding. Op mijn blog kun je af en toe over onze reizen lezen. groetjes Petra
Hoi Petra. Dit is dus nu net het stukje informatie dat ik, als niet ‘camperaar’, mis. Wat een boeiend verhaal. Aan het kamperen met een handicap had ik niet gedacht. Vooral al je dan veel extra moet meeslepen en je dit nu gewoon bij je hebt is een ultiem voordeel. Ik hoop dat jouw verhaal anderen op een idee brengt. Massaal aansluiten op de Facebook groep zou ik zeggen. Dank je voor het delen.
Hier ook een camperbus kwartstarief WB zelfs een Twingo diesel betaal je meer WB maar dat wordt lastig om daar met meer dan 6 personen in te zitten. Zouden niet meer zonder kunnen en wij kunnen in 90 procent wel ergens parkeren ondanks dat deze echt wel groter is als een Defender ( wie rijdt daar nou in 🙂 nee, wij kunnen niet meer zonder.
Wahaa … tja … wij hebben de Defender inmiddels verkocht. Geen airco aan boord. Dus heel erg warm in het Zuiden van Europa. Misschien kun je tips geven over het vinden van een geschikte parkeerplaats?
Jij geeft aan op 90 procent niet te kunnen parkeren , nou weet ik niet waar jij wil parkeren maar wij ervaren dat niet 5,70 bij 2,35 hoog OK parkeergarage gaat niet maar daar zijn voldoende alternatieven voor en ook bv bij IKEA zet ik hem voor de deur.
Als ik kijk naar veel parkeergarages en van die ijzeren ´poorten´ bij veel toegangen tot parkeerplaatsen (krammen noemen wij die) zijn wij regelmatig tegen problemen aangelopen. Vooral aan de kust van Zuid-Europa. Ja wat je zegt bij Ikea parkeer je voor de deur maar als je naar het eerste de beste ziekenhuis moet pas je echt niet in de parkeergarage. Ook bij theaters en parkeergarages in grote steden pas je niet door de deur.
Nou kan hem hier gewoon parkeren bij het ziekenhuis . Ook veel theaters hebben alternatieve parkeerplaatsen in de buurt en echte grote steden wil je met een kleine auto nog niet komen en is P&R een veel betere oplossing.
Wij zien de andere voordelen wel: Lage wegenbelasting dmv kwartstarief.
9 zitplaatsen op kenteken.
Kan gewoon alle boodschappen doen alles gaat mee ook bv bij ikea alle 3 kasten met extra matrassen schuif je er zo in .
Kunnen zonder veel moeite 3 fietsen erin zonder gemartel van fietsendrager of spanbandjes etc..
Niet geheel onbelangrijk ben je met 2600 kilo bij een aanrijding niet onderliggende partij of je moet een vrachtwagen treffen.
Tja … dit zijn nogal wat voordelen als je ze zo opnoemt. Ook het gedeelte over de grote steden past precies. Al rijd je binnen met een smart raak je je auto nog niet kwijt. Kun je ook uitleggen wat een kwartstarief is? Wij betalen voor onze Landrover bijna 300 euro wegenbelasting per maand … wel 7 zitplaatsen en 2700 kilo … en ook handig als we naar de Ikea moeten.
25 procent wegenbelasting betaal je dan die van ons is iets lichter maar kost slechts 60 euro per maand 🙂
maar dit geldt alleen bij oldtimers van ouder dan 40 jaar. daar is Nederland de enige mee binnen de Europese Unie. Alle landen hanteren 30 jaar maar Nederland 40. Onze Defender was van 1986 dus nog lang geen 40 jaar. De Landrover die we nu hebben is geen Oldtimer. Helaas. Maar wel een perfecte regeling voor jullie dus.
Kwartstarief geld bij alle campers, en oldtimers die ouder zijn dan 30 jaar kun je ook max 120 euro aan WB betalen wel voorwaarde niet benzine zijn en jullie oude Defender is waarschijnlijk een diesel (mag je al heel veel steden niet meer in met zo,n oude diesel ) en je moet voertuig wel 3 maanden laten staan.
Nou zie toch een van de belangrijkste voordelen van camper de WB -:)
Kwartstarief geldt niet voor oldtimers van 30 jaar … die moeten 40 jaar en ouder zijn. Of omgebouwd tot camper en dat was die van ons niet. Die wet is net aangenomen. Ondanks protest van heel veel oldtimerrijders. We hebben zelfs financieel bijgedragen om advocaten te ondersteunen die dit wetsvoorstel wilden verhinderen. Ja onze Defender was ook nog eens een keer een diesel. We hadden hem om laten bouwen net voordat de regeling van kracht werd. Het schorsen vonden we erg onpraktisch omdat we vaak meededen aan evenementen van de LRCH (Landrover Club Holland). Al met al werden we er verdrietig van zeg maar. Veel geld gestoken om dit prachtige exemplaar op de weg te houden en dan komt onze regering met zo’n maatregel. Als je nu kijkt wat Trump doet … stelt ons dieseltje niets voor. Het maken van een hybride auto kost nog altijd meer slechte energie, dan het rijden in een Defender diesel. Maar ja.
Zeker wel die zogenaamde overgangsregeling was er voor benzine voertuigen van 25 jaar over ouder en zo betaal je max 120 euro mits hij 3 maanden niet wordt gebruikt.
https://www.anwb.nl/auto/autobelastingen/mrb
Maar daar heb jij niks aan, want Defender diesel zie ze wel als camper dus was tijdig ombouwen een optie geweest om zo een laag wb-tarief te handhaven.
Tja, gezien je idee over de douche op de camping , zou ik maar liever voor een huisje gaan?
Voor mij gaat er niets boven een niet te grote en te luxe camper of caravan .
Wij gingen meestal bewust niet door dorpen en stadjes , dan kom je een heel eind .Altijd fietsen mee. En kamperen zelden op zo’n betegelde camperplek . Is niets hutje mutje staan.
Als je kiest voor kleine boerencampings / natuurcamping / landsschapscamping is over het algemeen geen reservering nodig.
In het voor seizoen sta je er vaak alleen, is mijn ervaring .
Kortom : de camper
Dank voor het delen van de tips. Ik heb nog nooit in een camper gekampeerd; maar dat was wel duidelijk denk ik. Zo zie je maar dat deze ervaringen een heel andere kijk op de zaak geven.
Ha Herma,
Ook wij hebben jaren gedacht dat een camper niets voor ons zou zijn, inderdaad vanwege de argumenten die jij ook noemt. In ieder geval vonden we ons er te jong voor en we zouden het avontuur en de mooie plekjes missen dachten we. Totdat we 3 weken geleden zo ongeveer noodgedwongen de keuze maakten om een buscampertje te huren. Deze is slechts zo’n 6 tot 6 1/2 m en past daarom bijna op een normale parkeerplek, kan prima bochtjes maken, is goed in te parkeren etc. Het was voor ons een positieve openbaring! Koelkastje precies groot genoeg, toiletje, douche (niet gebruikt want je bent veel tijd kwijt met droog maken van de cel), tweepitsgaststel, vast bed, zitje, verlichting en verwarming. Alle campings zelfs de kleine romantische hebben prima faciliteiten voor het legen van chemische toiletjes en de vuilwatertank (wat je niet vaak hoeft te doen want wat is er nou leuker dan met iedereen tegelijk afwassen). Onderweg doe je je boodschappen (locaal haha) en als je geen fietsen bij je hebt plan je een leuke reis met het openbaar vervoer. Wij komen jullie graag nog meer details uitleggen want wij zijn om: wij gaan zeker nog eens zo’n klein campertje huren in het voor- of naseizoen als het weer nog niet voldoende stabiel is. PS de Defender houden we hoor, alleen twijfelen we nu steeds meer over dat daktentje…..
Hoi Elise. Dank je voor je positieve en ervaringsdeskundige informatie. Als buitenstaander (de anti-camper-vakantieganger …) heb je toch een compleet andere kijk op dit vervoermiddel. We laten ons graag onder het genot van een hapje/drankje in Harkstede, overtuigen.
Het daktentje is leuk maar het trapje er naar toe vind ik een behoorlijke uitdaging. Vooral het afdalen in een nachtelijke dwaling :).
Ik niet. Vakantie vieren is het fijnst als je dat doet waar jij je het fijnst bij voelt. Wij gaan met een tent en zijn zeker de jongste niet meer. Heerlijk buiten zijn de hele dag, buiten slapen, midden in de bossen, de sfeer op de camping, de mensen, s avond om het kampvuur dat is ons ding. Met als luxe hele fijne stoelen en af en toe uit eten. Geld is bij ons niet het motief, campings zijn tegenwoordig ook duur en we hebben een dure, duurzame, comfortabele tent.
Ook wij zijn wel eens naar een hotel/huisje/appartement geweest maar gelukkig worden wij hier niet van.
Als ik jouw verhaal lees denk ik dat je niet echt overtuigd wilt/kun worden. Laat het los. Ga op vakantie zoals jij het liefst wil of als je echt wilt weten of het iets voor jou is: huur een camper en probeer het uit. Ik lees graag in jouw blog hoe het bevallen is!
Ik hoef ook niet overtuigd worden maar vind het interessant en gezellig om dit te delen. Stel je voor dat iedereen hetzelfde ging doen. Aan de vele reacties te zien weet ik dat er dus heel veel positieve kanten aan het kamperen met tent of camper zitten. Soms breng je mensen op een idee. Dat is toch geweldig?! Mijn verhalen zijn altijd met een vette knipoog. Niet vergeten.
Maar je eindigt met de zin ‘wie overtuigt mij…’
je hebt helemaal gelijk!! Dank voor je feedback. Het gaat me om de discussie en om het vooroordeel van campers bespreekbaar te maken. Ik heb zelf tientallen jaren gekampeerd. Variërend van met mijn ouders in een tent/vouwwagen, een motorvakantie (dus in een iniminitentje met 1 onderbroek in de koffer), rent a tent in Kroatië tot toeren met een caravan door Europa. Na veel ongelukken en ziekte en ander soort ellende ga ik nu voor vakantie met een degelijke auto (vooral met airco want die hadden we in de Defender niet). Rustig, geen waslijsten met boodschappen en kleding. In- en uitpakken, opruimen en schoonmaken. Minder avontuurlijk zeg maar. Het valt me steeds meer op dat er ontzettend veel campers bij de weg rijden. Als je naar programma’s zoals Top Gear kijkt worden deze groep vakantiegangers behoorlijk geschoffeerd.
Vandaar mijn blog. Overtuigen is dus niet de perfecte term in dit verhaal. De andere kant van het verhaal toelichten.
Wij “camperen” graag en veel. Niet in een grote witte Hymer o.i.d. maar in een Volkswagenbusje (T4) met hefdak. Geen w.c. of douche maar wel 2 heerlijke bedden, aparte huishoudaccu, koelkastje, standkachel, gaskookplaat, veel kastruimte. Gewoon, onze dagelijkse auto met 4 zitplaatsen met gordels (wij werken aan huis, dus de auto wordt niet heel veel gebruikt) . Zuinig in gebruik, redelijk goedkoop v.w.b. belasting en verzekering. We gaan altijd naar natuurcampings of naar kleine boerencampings. Nooit naar grote campings of naar camperplaatsen, dat zijn (volgens ons) de meest vreselijke plekken .
Het kost ons nog geen 5 minuten om het dak te heffen, luifel te plaatsen en stoelen uit te klappen (wel 2 dezelfde, tafeltje hebben we niet) We hebben altijd fietsen mee. verkennen graag de omgeving per fiets, we zijn echt buitenmensen maar bezoeken op zijn tijd graag een stad , een museum, een kasteel e.d. Soms blijven we slechts een nacht, soms 3 en bij uitzondering (in de omgeving van Praag) een hele week!
Wat een romantisch verhaal. Die T4 busjes zijn helemaal geweldig vind ik. Leuk om te zien … misschien geen tafeltje maar wel 2 dezelfde stoeltjes (hihi). Fietsen mee om boodschappen te doen neem ik aan? En parkeren in de stad? Hoe hoog is zo’n busje?