Na het verhaal met Froukje uut Grunn, nu een informatief artikel over solliciteren en bellen. In dit artikel staan mijn (door schade en schande) eigen tips en voorbeeld vragen. Bereid je vragen goed voor, denk ook aan je stem. Luister goed en blijf vooral jezelf.
Solliciteren. Praktische tips bij het bellen:
- Houd pen en papier bij de hand. Neem een actieve houding aan. Een goed luisteraar hoort veel (ook omgevingsgeluiden). Hang niet als een dweil in je stoel.
- Ik schrijf de vragen vaak vooraf op (en soms tijdens of vlak na het gesprek de antwoorden).
- Zorg dat je de juiste persoon aan de lijn krijgt en vraag of het past dat je belt.
- Stel je (open, indirecte) vragen op een positieve en enthousiaste manier. Dit zijn vragen die beginnen met wie, waar, wat, wanneer, hoe en waarom (met de ‘waarom’ vraag moet je wel oppassen omdat je gesprekspartner zou kunnen denken dat hij/zij zich moet verantwoorden).
- Laat tussendoor merken dat je luistert. Stel eventueel een vervolgvraag.
- Praat vanuit het ik-perspectief en denk aan je stemgeluid. Praat helder en krachtig. Je mag ook best af en toe een stilte laten vallen; dit creëert rust.
- Probeer het gesprek in je eigen woorden samen te vatten.
- Vraag aan wie (informeer naar de spelling van de naam) je je motivatiebrief mag richten en of je aan het telefoongesprek mag refereren. Laat nooit merken als je tijdens het gesprek afknapt op de functie of de persoon (de ‘Froukjes’ van deze wereld).
- Verdiep je in de STAR methode voor het beantwoorden van de vragen. Hier kun je vooraf ook mee oefenen.
- Bluf niet en vertel zeker geen leugens.
Solliciteren. Voorbeeld vragen:
Lees de advertentie grondig door om vragen te voorkomen waar je zelf het antwoord op had kunnen geven en vraag vooral of het gelegen komt dat je belt. Laat merken dat je je huiswerk goed hebt gedaan en dat je weet wat er binnen dit bedrijf en dit vakgebied gebeurt.
- Werk ik in deze functie alleen of in teamverband?
- Uit hoeveel personen bestaat de afdeling?
- Op welke werkzaamheden het accent bij deze functie?
- Wat bedoelt u met … dit kun je aan de hand van de vacaturetekst doen.
- Zijn de functie-eisen in deze vacature harde eisen?
- In mijn ogen beantwoord ik aan het door jullie gewenste niveau want ik heb … (opleiding en werkervaring benoemen) … hoe kijkt u daar tegen aan?
- Is er ook een interne sollicitatieprocedure? Zijn er ook interne kandidaten?
- Mocht je de recruiter niet direct aan de lijn kunnen krijgen kun je aan de telefoniste al vragen stellen. Hebben er al veel kandidaten gebeld? Waarom is de vorige functionaris vertrokken? Je krijgt dan ook al een beetje gevoel van de sfeer.
Weet wat er in je eigen cv staat
Denk tijdens het solliciteren ook aan de mogelijkheid dat degene die je aan de lijn hebt ook geïnteresseerd in jou kan raken. Hij/zij zal dan ook vragen gaan stellen over bijvoorbeeld je opleiding en je persoonlijke ontwikkeling. Spreek in de tegenwoordige tijd, voorkom stopwoordjes en gebruik actieve werkwoorden. Laat op die manier merken dat je energie hebt. Weet wat er in je eigen CV staat.
Denk aan het gesprek met Froukje. Het kan compleet anders uitpakken dan je vooraf zou denken. Probeer veel scenario’s te bedenken en oefen met een vriend of vriendin.
Geef een antwoord