dag van de douaneInternationale Dag van de Douane. Zondag 26 januari 2020. Vanaf 1983  staat deze dag in het teken van onze Douane. Denk maar aan je koffer die gecontroleerd wordt op het vliegveld, containers die per zeeschip over de hele wereld vervoerd worden en ook aan de gevolgen van de Brexit.

 

Douane

zeecontainers

ambtenaar met goed salaris

In 1983 heeft de Wereld Douane Organisatie, 26 januari uitgeroepen tot ‘Internationale Dag van de Douane’ (International Customs Day).  Deze Wereld Douane Organisatie (WDO) is een wereldwijde organisatie. Hoofdkwartier in Brussel; bijna alle landen zijn lid van deze organisatie. In Nederland is de Douane een dienst van de overheid (Belasting), belast met inning van de rechten bij invoer en de handhaving van de douanewetgeving. Bijvoorbeeld het bestrijden van smokkel (stoppen van goederen die het douanegebied niet in mogen), het bewaken van de wet en het faciliteren van de goederenstroom. Een douanier is dus een ambtenaar (met goede arbeidsvoorwaarden en een goed salaris). Volgens de kenners een gewilde baan. Het zou zo niet in me opkomen bij een beroepskeuzetest. Toch denk ik dat het een leuke, stoere en uitdagende baan is.

Douanedienst

Brexit

Dat wat een douanier doet (taken, verantwoordelijkheden en bevoegdheden), ligt in ieder land anders. Soms liggen de taken alleen bij de grensbewaking, maar ook wel bij politiebevoegdheden. Deze dienst houdt zich ook bezig met economische delicten en het innen van diverse rechten zoals accijnzen en belasting.  Nederland is van ouds her een handelsnatie en de poort naar Europa. In Nederland heeft de Douane bij al het grensoverschrijdend goederenverkeer daarom een belangrijke, centrale rol. Je kunt tegenwoordig zonder controle de grens naar België en Duitsland overrijden; maar af en toe zijn er steekproeven. Logisch. De Douane zorgt op deze manier voor onze veiligheid en dus ook voor onze gezondheid.

Door de Brexit moet Schiphol, vliegveld Eindhoven en de Rotterdamse haven het personeelsbestand uitbreiden. Nederland grenst dan weer aan ‘een buitenland’.  Het zou misschien een opsteker voor onze werkgelegenheid kunnen zijn.

 

Online shoppen

duizenden douanemedewerkers

Duizenden douanemedewerkers moeten iedere dag maar weer drugs, bedreigde (gesmokkelde) dieren en wapens uit de enorme goederenstroom vissen. In deze tijd komen er bovendien ook heel veel pakketjes binnen vanaf de hele wereld. Veel is geautomatiseerd maar sommige dingen gebeuren nog altijd door mensen zelf. De groei van online shoppen zorgt natuurlijk ook voor meer werk bij de douane.  Hoeveel idioten proberen er niet om drugs te smokkelen. Als je zo op een zondagavond naar de televisie kijkt, kun je er soms wel om lachen als ze cocaïne in knoopsgaten of kinderknuffels vinden. Dat staat wel los van de gevolgen van al dat drugsmisbruik.
Landen zoals Australië hebben een super scherp douanebeleid. Daar zie je soms hilarische taferelen. Mensen die complete planten en maaltijden (inclusief rauw vlees) proberen te smokkelen. Honden die aanslaan als iemand grote hoeveelheden geld bij zich draagt. Onvoorstelbaar.

Opleiding tot douanier

verschillende opleidingen

Je kunt een opleiding op mbo, hbo en universitair niveau volgen. Medewerkers met een mbo opleiding zullen zich meer bezig houden met uitvoerende taken en de hbo plussers zullen sneller doorgroeien naar een managementfunctie. Logisch. De salarissen verschillen enorm door de inhoudelijke verschillen en voor welke afdeling je werkt (landgrenzen en havengebieden). Reken maar op een salaris tussen de 1500 en 9000 euro; pensioen via het ABP (overheid). Niet slecht toch?