vandaag is mijn lievelingsdag

Zelfscankassa als vervanging voor de mens

zelfscankassaZelfscankassa. Iedere supermarkt en winkel met aanverwante artikelen heeft er een setje staan. De kassa zonder medewerker. Als ik er gebruik van maak, voelt dat als verraad naar de authentieke kassamedewerker. Voel jij dat ook zo?  

 

Zelfscankassa

In de supermarkt ben ik het liefst in mijn eigen wereldje. Auto op de parkeerplaats. Karretje pakken. Lijstje uit de tas, bijna mensenschuw door de deur en hersenen die op volle kracht draaien. Zo snel en efficiënt mogelijk door de winkel en zo snel mogelijk weer naar buiten. Naar huis om die hele zwik weer uit te laden en in de kasten te zetten. Soms kom je iemand tegen en maak je een praatje. Maar zo sociaal en heerlijk ik het buiten de winkel vind om even te kletsen, zo niet fijn vind ik het in de winkel. Je staat per slot van rekening iedereen in de weg. Soms heb je van die stellen die elkaar na vijftig jaar weer zien en er een complete reünie van maken. Met een beetje pech, inclusief koffie. Ik race zoals ze doen op Zandvoort, door de gangpaden. Chaotische structuur. Zoals altijd. Hopen op volle schappen zodat mijn planning blijft kloppen.

Doel

Wat is het doel van een zelfscankassa? Nou voor mij staat als een paal boven water dat de kassamedewerkers binnen een paar jaar niet meer zichtbaar zijn. Ze helpen je niet meer je producten te scannen. Met oudere mensen maken ze vaak een praatje, beantwoorden vragen of helpen ze met inpakken. Vandaag had ik een kassamedewerker bij de Lidl die me niet alleen attendeerde op een wijnaanbieding, maar ook nog eens vier flessen voor me ging ophalen.

Dit soort mensen raken dus hun baan kwijt. Allemaal extra werkeloosheid in deze al heel moeilijke tijd.   Ik vind zo’n zelfscankassa meestal niet fijn. Als je iemand voor je hebt die het systeem nog niet helemaal kent, ben je de pineut. Leesbril uit de tas, zoeken naar de streepjescode of de kleinkinderen opgetild om stuk voor stuk het bliepje als een cadeautje c.q. attractie te zien.  Uiteindelijk storing op het apparaat. Wachten, wachten en nog eens wachten. Of zou het misschien toch een sneller systeem zijn voor mensen die nog meer haast hebben dan ik.

Controle

Als je dan al alles zelf gescand hebt, word je met een beetje pech, gecontroleerd. Of je krijgt een melding in de display dat een van de medewerkers onderweg is om te helpen (controleren). Motie van wantrouwen? Nee; ik denk dat we zelf niet zo goed zijn als de gemiddelde kassamedewerker. Die heeft ook een lopende band. Bij een zelfscankassa moet je alles erg onhandig op een klein plateautje leggen. Die controles worden geïnitieerd door een algoritme in de winkel. Als je veel rondjes loopt, ben je de pineut.  Als je veel dure producten koopt, ook. Complete dataverzamelingen met een risicoanalyse worden hier op losgelaten.

 

8 reacties

  1. Menno

    Is een goede oplossing nu men geen personeel kan vinden. Maar ook bij de zelfscan is altijd een medewerker. Die verdtrekt de koopzegels en spaarzegels en doet zo af en toe een check en helpt als het de klant niet lukt. Dus nu één medewerker op zes zelfscan kassa’s. Geen sprake van verraad maar een goede oplossing bij personeel schaarste. En kortere wachtrijen.

  2. Ivonne Melters

    Ik kan me helemaal vinden in wat je schrijft Herma! Toen ik ermee begon had ik gelijk de pech dat ik de 1e twee keer gecontroleerd moest worden en dus moest wachten. Voor mij ging dit helemaal niet sneller. Ik doe het alleen nog wanneer ik een paar boodschappen heb en er geen rij wachtenden staat.
    Bij Ikea zag ik de laatste keer dat ze alleen nog maar zelf scan kassa’s hebben. Voor de ouderen onder ons vind ik dat echt erg.

  3. Thea

    Zelfscankassa, ……ik scan nooit zelf!
    Gewoon mijn boodschappen op band, caissière groeten, bij A H anonieme bonuskaart overhandigen, boodschappen terug in de kar en afrekenen.
    Ik heb geen zin om haar baan over te nemen dus de caissière kan haar baan behouden!

  4. Ilse

    Nee, ik voel geen enkel verraad. Ik herken ook het beeld dat je schetst niet. Sterker nog afgelopen week ging er iets mis met scannen en toen kwam er direct er medewerker helpen en oplossen. Bij onze grote Appie (bij Jumbo moet je alsnog in de rij staan met scannen), zijn nog twee normale kassa’s en daar is het super rustig. Ouderen kiezen ook gewoon voor zelf scannen, ook zonder kleinkinderen, ondanks de kassa’s. In onze oude woonplaats zaten alleen zure dames achter de kassa en kon er nog geen goedemorgen oid vanaf, laat staan het helpen met aanbiedingen. Jonge meiden die er starten, gingen snel weer op zoek naar een andere baan. Van dochterlief (werkt bij AH XL) weet ik dat er nauwelijks personeel te vinden is of vast te houden, dus met die ontslagen zal het best meevallen.

  5. annej2019

    ik voel me niet schuldig er zijn genoeg andere banen. De meeste supermarkten hebben last van een personeelstekort.

  6. johmar

    Zolang er nog kassieres zijn ga ik geen gebruik maken van een zelfscan, Te vaak zie ik mensen klungelen en te vaak zie ik dat het helemaal niet sneller is. En juist die snelheid zou een groot voordeel zijn van de zelf scanner . En dan ook nog eens vaak storingen of controles. Tot nu toe zie ik alleen maar nadelen. De enige uitzondering is als je maar een artikel nodig hebt dan is de zelfscan wel nuttig. Verder vind ik het geen prettig idee dat we alle menselijkheid uit het sociale leven aan het halen zijn. Zo goed als geen personeel meer in winkels. In de zorg schijnen robots de norm te worden. Toen ik een kind was ,ben nu 61, was er een tekenfilm serie op tv genaamd de Jetsons waarin alles wat als werk beschouwd door robots gedaan werd en eten bestond uit het slikken van een paar pillen .Vond dat toen wel een grappig idee, maar als ik er nu aan denk krijg ik de kriebels want een aantal ontwikkelingen gaan toch aardig die kant op.

  7. Ximaar

    In hoofdzaak ga ik naar 2 supermarkten. 1 regionale (Vomar) in een buitenwijk heeft de zelfscankassa’s gehad en die hebben ze een paar jaar geleden weer opgedoekt. Ze hebben nog altijd het systeem dat de boodschappen gratis zijn bij meer dan 4 personen in de rij en niet alle kassa’s open. Gaat dus erg vlot.

    Een andere (Jumbo) in de binnenstad heeft 4 kassa’s vervangen door 10 zelfscankassa’s. 2 gewone kassa’s en de servicebaliekassa zijn gebleven. De capaciteit is daar enorm door verhoogd. De kassa’s konden het al jaren niet meer aan en er is tekort ruimte voor een andere oplossing. Bij deze supermarkt zie je weinig karretjes. Mandjes en sleuremmers worden er vooral gebruikt. Maar goed ook, anders sta je constant vast in die winkel. De zelfscankassa’s die zij hebben vind ik behoorlijk ongeschikt voor karretjes.

    Omdat deze Jumbo niet alles heeft, ga ik ook wel eens naar een Jumbo in een buitenwijk. Die winkel is veel ruimer, zet veel minder om en heeft nog gewoon 5 normale kassa’s en geen zelfscan.

    De 4de is een AH-XL waar ik maar af en toe kom. Tot de zelfscankassa’s was dat een vreselijke winkel. Ze deden net genoeg kassa’s open, waardoor je altijd lang in de rij stond. Met die zelfscankassa’s is dat probleem gelukkig opgelost. AH heeft alleen een dom mandjessysteem. Daar ontbreekt het aan goede sleuremmers. Dingen die je achter je aan sleept en waar het dubbele in kan van een mandje. Hun mandjes zijn voorzien van een raar lang hengsel en dat sleurt voor geen meter. Ik heb er nooit veel en draag dus gewoon zo’n mandje met dat onnodige hengsel aan de hand.

    We hebben tegenwoordig een banentekort in NL. Dus een beetje automatisering kan geen kwaad.

    Qua gezelligheid is alleen die grote AH flink ongezellig. Bij die anderen voel ik me op m’n gemak. Wat nog wel gebeurt is dat mensen bij de uitgang met elkaar blijven praten omdat het regent. Daar helpt geen zelfscankassa tegen.

    • Ximaar

      Ik word trouwens zelden (minder dan eens per 50 keer) gecontroleerd. Wel loop ik met alcoholproducten langs de gewone kassa, waar de leeftijdcheck wat vlotter gaat.

      Laatst haalde ik een saucijzenbroodje bij het stations-AH-tje. Die heeft alleen zelfscankassa’s. En ondanks mijn eerste keer sinds maanden begon er een lamp bovenop te knipperen met de boodschap; ‘u wordt gecontroleerd’. Waar op ik riep: ‘Jackpot!’. De medewerker kon daar goed om lachen en mijn voordeel is dat ik niet lang op zo’n toelaatfiguur sta te wachten.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

© 2022 Vijftigenmeer

Thema gemaakt door Anders NorenBoven ↑