De waarheid is nooit precies zoals je denkt dat hij zou zijn (J. Cruijff)

Willemstad en Heusden; romantische vestingstadjes als tussenstop

willemstad heusdenWillemstad. Op de heenreis van onze vakantie hebben we ruim de tijd genomen. Niet als een malle de diagonale lijn tussen Groningen en Vlissingen overbrugd maar rustig en langzaam. Regelmatig uit de auto (tussenstop) om het stramme lichaam los te lopen.

Veluwemeer

Gastvrij en prachtige locatie

Voor de tussenstop wat puzzelen op de kaart. Zoeken naar de combinatie van water en gezelligheid. Het vergrootglas op Google Maps. Heerlijk om vooraf te neuzen waar je langs wilt met de auto. Donderdagavond dan ook vroeg in de avond vertrokken en een overnachting aan het Veluwemeer geboekt. Doe eens gek dachten we. ‘s Avonds genoten op het terras. Aan het water met een portie bitterballen en een glaasje wijn. De vakantie was begonnen. De ‘één-nachts-koffer’ uit de auto. Schone onderbroek, douchespullen en kleren voor de volgende dag. Puzzelboekje en de IPad mee. Niet gebruikt; niet verveeld.

Bitterballen aan het water

Dag twee genieten van een overheerlijk ontbijt in de eetzaal waar de gordijnen wapperden in de wind. Het was zo’n 20 graden die dag. Wind en witte wolken aan een lichtblauwe lucht. Dan floreer ik het best. De stemming was daarom opperbest. Koffie en vers fruit in het systeem. We konden, voorzien van de nodige energie, verder met onze vakantiereis naar Zeeland.

Tussenstop in Willemstad

willemstad

Willemstad

Onze eerste, geplande tussenstop is Willemstad; de stad van Willem van Oranje, vader des vaderlands. Het is de naam die het stadje  ‘Ruigenhil’ kreeg nadat Willem in 1584 werd vermoord. Ultiem eerbetoon aan dit lieflijke, historische stadje. Hier kwamen regelmatig ongenode gasten (Napoleon en zijn broer bijvoorbeeld). Willemstad ligt aan het Hollandsch Diep. De stadspoorten staan open; onze auto had wat kuren (spruitstuk) maar dat mocht de pret niet deren. Uitleesapparatuur aan boord. Van alle gemakken voorzien. Wij zijn overal op voorbereid.

Geparkeerd voor het Arsenaal (blauwe parkeerzone). Pal naast het restaurant. Dit gebouw werd ooit gebruikt voor de opslag van militaire goederen. Nu is het een gelegenheid voor culturele activiteiten. Bourgondiërs die we zijn, lieten we ons een lekkere lunch welgevallen in een van de leuke restaurantjes rond de binnenhaven. Hier komen we vast en zeker nog eens terug.

Tussenstop in Heusden

Heusden

Eeuwenoude panden, pittoreske straatjes met kleine poorten, leuke winkeltjes en (natuurlijk) legio terrasjes op het plein. Sfeervol; doordrenkt van geschiedenis, kunst en cultuur. Toen wij er zaten (op de terugweg van Zeeland naar Groningen) was de haarkleur veelal grijs. Buiten het seizoen; elektrische fietsen te kust en te keur.  Unisex-jasjes in de fietstassen. De restauranthouder was vrolijk en gevat.

Heusden speelde tijdens de Tachtigjarige Oorlog een belangrijke rol als bruggenhoofd voor de Staatsen.  Later werd de vesting aangepast aan het Nieuw Nederlands Vestingstelsel waarbij de hoornwerken werden geslecht. Door een grondige restauratie vanaf 1968 ontving de stad de hoogste Europese restauratie-onderscheiding: de ‘Europa Nostra’. Dit hebben we met eigen ogen gezien. Vanaf eind zestiende eeuw was Heusden een garnizoensstad voor duizenden soldaten. Nu heeft Heusden de bijnamen Galeriestad, Maasstad en Vestingstad. Vanaf de vestingwallen heb je een weids uitzicht over de Bergsche Maas, het landschap en de stad zelf. Schilderachtig.

Schitterend gerestaureerd

Omdat het in het voorjaar niet zo druk is, konden we de auto in de stad zelf parkeren. Op het plein wappert de vlag met een opvallend wapen, een houten rad met zes spaken. Waarschijnlijk verwijst het rad naar Catharina van Alexandrië. Zij was patroonheilige van de stad.

Al met al zijn het van die onontdekte pareltjes in Nederland. Doordrenkt van geschiedenis. Daar houd ik wel van. Wie heeft nog leuke tips?

7 reacties

1. Justin Case

Tip: Harderwijk, ook een prachtig stadje!

• Herma Westerdiep

Ja … helemaal mee eens. Hier waren we al een keer maar nog niet over geblogd. komt vast en zeker nog.

2. ria

Grave, ravestein, doesburg, deventer, thorn, arcen, woudrichem, maasland

• Herma Westerdiep

Ik ga ze allemaal opschrijven en als ik er ben geweest natuurlijk verslag uitbrengen. Dank je. Van een paar plaatsjes had ik nog nooit gehoord.

• Justin Case

Misschien had ik dit al eerder getipt, dan is het dubbel, maar te leuk om te missen: in Doesburg is een Lalique-museum. Klein maar fijn, met wisselende tentoonstellingen (tekeningen van Chagall bijvoorbeeld, een paar jaar geleden) en natuurlijk de vaste Lalique-collectie. Prachtig.
        Gevestigd in een oud woonhuis, veel trappen. Voor wie niet kan traplopen, maar verder wel een beetje kan lopen: het autovrije centrum is ook schilderachtig.

• Herma Westerdiep

Dank voor de tip. Aangezien we toch waarschijnlijk vakantie vieren in eigen land zijn we blij met iedere tip.