Alleen in helder water zie je diepte

Snelheidsduivels of houden we van (te) hard rijden?

snelheidsduivelsSnelheidsduivels. Je leest het af en toe op internet of in de krant. Ze hebben er weer eentje gepakt die veel te hard reed. Als een idioot over de snelweg.  Net alsof niemand van ‘duurzaam’ hardrijden houdt.

Snelheidsduivels

snelheidsduivels

snelheidsduivels

Waarom zouden we af en toe te hard willen rijden? Ik ben iemand die graag hard (snel) zou willen rijden. Vroeger (op de motor – Suzuki GS 750, Kawasaki Ninja ZX6R)  heb ik regelmatig de snelheidsgrens overschreden. Verantwoord en/of onverantwoord. Dat is achteraf gezegd. Leeftijd en last van onbezonnenheid?  Dat denk ik wel. Of zit dit in mijn genen?  Als het zo gevaarlijk is, waarom rijden we dan nog steeds zo hard? Dit zijn de meest voorkomende redenen:

  • je hebt haast en pas je aan naar de omstandigheden in het verkeer;
  • misschien even de aandacht er niet bij;
  • hard rijden is leuk en je denkt daarbij ook nog eens, dat je alles volledig onder controle hebt.
snelheidsduivels

ZR6R Ninja

Volgens cijfers van het Instituut voor Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) rijdt buiten de bebouwde kom gemiddeld een op de drie automobilisten te hard. Op provinciale wegen rijden we vaker (met z’n allen). Zo rond de 80 procent van de weggebruikers.  Binnen de bebouwde kom gaan we met z’n allen ook graag over de schreef.

Waarom dan toch?

omdat het kan

Volgens psycholoog (ene meneer T. )  is het antwoord simpel: Omdat het kan. De auto is gemaakt om hard te rijden, de wegen zijn geschikt en vergeet niet dat je er een kick van krijgt. De auto is een verlengstuk van je ego (hormonen). Niet te onderschatten. Vrouwen maken hier een soort emancipatieslag.  Zij rijden ook massaal te hard. Op de motor en in de auto. Natuurlijk denk je stiekem dat je dan ook eerder op je bestemming aankomt.  Die droom ben ik al lang gepasseerd. Het scheelt misschien een paar minuten; als je mazzel hebt. Op tijd vertrekken wil ook wel helpen hoor ik je denken. Dat doe ik ook. Maar ik behoor tot degenen die het heerlijk vinden om hard te rijden. Gewoon hard. In Nederland dus heel snel TE hard.

hoge boete

Handhaven heeft geen zin bij deze notoire hardrijders. Nou ja; na een bekeuring van meer dan 300 euro ooit bij het TT circuit (op de motor)was ik wel genezen. Extreem (TE) hard rijden doe ik niet meer. Daar heb ik buikpijn van gehad. Zonde van al dat geld.

Nieuwe maximumsnelheid

vervelen met de cruise control

We rijden nu samen 100 op de snelweg. Ik weet niet hoe het jou vergaat, maar ik zit me onderweg stierlijk te vervelen. Auto op de cruise controle en rustig samen over het asfalt glijden. Meer is het niet. Niet af en toe van baan veranderen maar gewoon zo doorsudderend rond de 100 km/u.  Als je mazzel hebt, rijdt er iemand 80 en kun je even actief worden. Uitkijken, spiegelen en even alert. Richtingaanwijzer naar links en inhalen. Meestal zie je dan iemand zitten die stijf uit van de stress met de mond ver open, over de snelweg beweegt. Duurzaam? Ik denk het niet. Angst? Ik weet het haast wel zeker.

oplaadpaal

Ik ben gefrustreerd omdat ik graag af en toe 130 of 140 wil rijden. Lekker pittig en actief. Die stikstofuitstoot wordt nog steeds bekritiseerd. Zo lang elektrische auto’s nog rijden op accu’s die gemaakt worden van lithium, koper en aluminium (schadelijk voor het milieu) en die geruisloze bolides pas na 700.000 kilometer zuiniger rijden dan een pittige, sterke diesel, zie je mij lekker doorpuffen zonder oplaadpaal voor de deur. Om je heen zie je vaak mensen die elektrisch rijden maar als de subsidie verdwijnt, of ze krijgen een andere baan, is het oplaadsnoer ineens verdwenen.

Verkeersveiligheid

veiligheid gaat voor alles

Kijk dat het veiliger is, kan ik me voorstellen. Sneller rijden geeft risico op meer slachtoffers en zal het letsel ook verergeren. Dat begrijp ik. De impact van een ongeluk met 140 km/u of met 100 km/u zal enorm zijn. Je stopafstand c.q. remweg neemt met de seconde toe. Maar zo na 19.00 uur als er geen kip meer op de weg is? Dan moet het toch kunnen? In Duitsland en Italië kan het ook.

In de bebouwde kom zie je mij niet te snel rijden. Ik ben doodsbenauwd dat er een kind op de weg springt, en ik dan niet op tijd kan remmen. Kinderen moeten kunnen spelen. In de straat naar ons appartement rijd ik niet sneller dan zo maximaal tussen de 25 en 30 km/u. Waar houd jij van? Rustig en duurzaam? Of ook af en toe eventjes stiekem te hard?

 

Aldus een oud Gronings gezegde: Er zijn mensen die zo traag rijden, dat ze niet geflitst worden maar geschilderd. 

4 reacties

  1. André van der Velden

    Ik ben vorige week van Usquert naar Driebergen gereden met 100 km per uur. Cruise control erop en heerlijk relaxed. Je doet er een kwartier langer over, maar daar hou je rekening mee bij vertrek. Lekker muziekje aan en cruisen maar. Het grootste voordeel zit ‘m in het brandstofverbruik: van 1 op 17 bij 130 naar 1 op 23 bij 100. Ik vind het geweldig zo. Alleen met de 30 km per uur heb ik nog wel eens moeite 🙁

    • Herma Westerdiep

      Hihi … ja zo probeer ik ook te rijden. De tijd nemen, muziek aan en zien dat de verbuiksmeter in de auto heel erg groen wordt. Toch zou ik stiekem nog wel eens even een stuk hard willen rijden. Vooral actief rijden bedoel ik dan. 30 km is heel moeilijk. heel erg. In een woonwijk met kinderen rijd ik meestal nog langzamer. Stapvoets zodat je acuut kunt remmen.

  2. Ximaar

    Ik heb geen auto en heb daardoor dus alle tijd om ergens wandelend, fietsend of desnoods per trein naartoe te gaan. Voor de verkeersveiligheid is het vooral goed dat in woonwijken 30 wordt gereden. Dat gebeurt hier in mijn omgeving behoorlijk goed. Wegen moeten wel ingericht zijn voor die snelheid en je moet voorkomen dat door een wijk sneller is dan via ontsluitingswegen en echte doorgaande wegen die daarvoor bedoeld zijn. Voor mijn huis spelen regelmatig kinderen op straat en dat kan gelukkig ook. De weg is er niet alleen voor de (geparkeerde) auto. Echte hardrijders vind ik onvolwassen. Zijn vaak mannen die niet nadenken over andere weggebruikers. Onder mannen vallen 2x zoveel verkeersslachtdoden, op de motor rijden vrijwel alleen mannen zich onderuit op slingerdijken. 98% van de motordoden is man.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

© 2020 Vijftigenmeer

Thema gemaakt door Anders NorenBoven ↑