Recensie schrijven. Overal online vindt je recensies. Hoe schrijf je een objectieve, nette recensie? Waarom zou ik überhaupt een recensie schrijven? Informeren en beoordelen op een zo net mogelijke manier. Maar …. wie gooit z’n ellende wel eens gewoon over de internet toonbank?
Wat is een recensie?
De term recensie komt uit het Latijns (recensio: keuring, schatting) en review uit het Engels. Betekenen beide hetzelfde. Een recensie schrijven doe je niet zo maar. Want na de waarom vraag en voor wie moet je zorgen voor een analyse, de interpretatie en de evaluatie van positieve en negatieve feedback. In een recensie staat een waardeoordeel (inclusief argumenten). Wat wil je eigenlijk bespreken? Vervolgens rijst de vraagt of je begint of eindigt met je conclusie. Niet zo makkelijk als je zou denken dus.
Grof taalgebruik
Vaak ben je aangenaam verrast, gepikeerd of erg boos. Vertel je over de hoogte en dieptepunten? Dan wel het liefst toegelicht met helder en duidelijke taal. Betrouwbaar en geloofwaardig. Grof taalgebruik en clichés moet je verbannen. Je wilt zeker niet arrogant overkomen en niet overdrijven. Gebruik daarom zo weinig mogelijk bijvoeglijke naamwoorden. Zorg voor technische onderbouwing. Emotioneel gezwets in de ruimte zit niemand op te wachten. Bereid je dus gedegen voor en draag verbeterpunten aan. Of denk je hier anders over? Ben jij wel iemand die gewoon zegt wat je denkt? Ook als dat gepaard gaat met harde woorden?
Pareltjes en nep berichten
Het zou volgens mij nooit moeten kunnen gebeuren dat je door een slecht bericht op internet er voor zorgt dat iemand zijn of haar hotel/restaurant etc. (winkel of web shop) kan sluiten. Je wilt je medestanders/gasten wel waarschuwen voordat ze hun geld uitgeven. Voorzien van praktische tips en ervaringen.
Het zou wel zo kunnen zijn dat je juist de pareltjes in de horeca ontdekt door positieve of originele recensies. Dit maakt juist dat je er wel naar toe gaat. Vaak zie je in één oogopslag wat een klant van een product of een dienst vindt. Superpositief kan wel betekenen dat klanten een beloning krijgen en bij super negatieve recensies kunnen er concurrenten in het spel zijn. Deze pik je er zo uit; het druipt er dan gewoon van af. Tips en trucs over deze nepberichten kun je vinden op internet.
Schaamhaar in de badkamer en rammelende kerkklokken
Heel af en toe overkomt ons iets waar we niet blij van worden. Onze hotelkamer was met zorg uitgekozen; weekendje Friesland. Keuze gemaakt aan de hand van de foto’s die op de website staan. Moderne kamer met modern meubilair. Schitterende locatie. Per slot van rekening is je verblijf onderdeel van je vakantievreugde. De inhoud van mijn recensies variëren dan ook tussen een warm welkom tot schaamharen op de douchewand. Rammelende kerkklokken naast een appartement en smalle toegangswegen met meer dan 20% helling noem ik niet. Hier heeft het hotel geen invloed op. Maar echt blij met deze extraatjes ben je zeker niet.
Red uw Reet
In dit hotel in Friesland hing de sfeer van een doordeweekse begrafenis. Ontvangen door een chagrijnige ober die me nors naar de andere kant van de bar dirigeerde. Dat was handiger. Voor hem. Korte incheck; een gevalletje Red uw Reet. Op de kamer schrokken we ons te pletter. Het bed stond zo dicht bij het raam dat ik met mijn voeten de gordijnen open en dicht kon doen. De badkamer was niet alleen heel erg klein maar ook niet echt schoon. Handdoeken, kledinghaken en de douchekranen waren allemaal rondom de toiletpot gesitueerd. Gezien de leeftijd van de tegeltjes begrepen we dat ze van mechanische afzuiging of airco nog nooit hadden gehoord. Stoelen om samen even te zitten, waren er niet. Zitten op het (lage) bed was geen optie omdat de bedlamp dan als een kraag in je nek viel.
Ontbijt buiten was geen optie. Vriendelijk gevraagd (het was nog vroeg) maar we kregen een antwoord alsof we een onbetamelijk voorstel deden. De tafels werden met de hand schoongeveegd; geen schort of schoonmaakdoekje gezien. Autoritair naar een plek geleid om het schamele ontbijt te nuttigen. Recalcitrant aan een ander tafeltje gaan zitten. Dit leverde me een vernietigende blik op van de steeds minder vrolijke hoteldame. Ik zou er een boek over kunnen schrijen.
Gelukkig is P. (mijn steun en toeverlaat) erg positief en kan de knop snel omzetten. Die maak je de pis zo maar niet lauw.
Dubbeltje op de eerste rij
Ik ga nooit voor een dubbeltje op de eerste rij. Een glas witte huiswijn kostte aan die tafel in dat ene hotel in Friesland (aan het water) maar liefst 5 euro; om maar een voorbeeld te geven. Op onze reizen naar Frankrijk, Duitsland en Italië heb ik nog nooit zo veel voor een glas wijn betaald. Zelfs niet op toplocaties met topbediening. Ik kan je zeggen dat mijn pis behoorlijk lauw was toen ik mijn leesbril ’s avonds op het stoffige, vieze en versleten nachtkastje moest leggen.
Ter plekke feedback gegeven en door de bejaarde Friese dame met grijs, erg kort geknipt haar, honend te woord gestaan. Terwijl je hoopt op een goed gesprek. Ze had de broodkruimels van de ontbijtzaal nog aan haar handen. De informatie die wij haar gaven was haar wel bekend. Maar ja … wat moet je er mee zag ik haar denken? Wij hebben ons geld weer verdiend dit weekend. Toedeledoki.
Genoeg gezeurd. Met zeuren los je het probleem niet op. De zon scheen ook de dag van vertrek. Die zien ons in ieder geval nooit weer terug.
Ha Herma,
Sinds gisteren kan ik een aanvullende tip geven: wees waakzaam mbt de bed wants! Onze zoon en zijn vriendin (eigenaresse van een professioneel schoonmaakbedrijf) checkten gisteren in in een appartement in een Frans vakantiepark. Bij het opmaken van het bed ontdekte zij (beroepsdeformatie?) een bed wants. Daar reageerde de eigenaar gelukkig adequate op: van 2 persoons boszicht verhuisden zij naar 6 persoons meerzicht. Al googlend vond ik dat je je tas in elke vreemde kamer nooit op het bed moet neerzetten: eerst op jacht naar bed wantsen in plooien, achter gescheurd behang etc. Voorlopig blijven wij maar even thuis 🙂
Dit is nog wel even dieper op de materie ingaan dan ik zo heb gedaan in mijn blog. Praktische tips over bed wantsen .. om eerlijk te zijn had ik daar helemaal niet aan gedacht. Naast het risico op legionella zou ik wellicht de volgende keer de bed wantsen moeten elimineren. Dan is een eigen vakantieonderkomen (camper) wel een veilige openbaring.
[quote]Dan is een eigen vakantieonderkomen (camper) wel een veilige openbaring.[/quote]
Kijk, daar heb je een heel groot punt! … ??
of het koud is of niet … een schoon bed gaat voor alles!!
hoi, ik zou zeer zeker nu een recensie afgeven, tenslotte heb je dit onderkomen uitgezocht mede door die recensies.
verder vind ik het jammer dat je in mijn mooie Fryslan deze ervaring hebt opgedaan, gelukkig zijn er vele vakantie verblijven te vinden die wel goed zijn.
misschien helpt er over bellen nog iets ? , succes dan .
groet, Nicol.
Het ligt ook zeker niet aan Friesland. Daar hebben we veel goede en fijne ervaringen. Dit is een slechte ervaring op zich. Jammer dat eigenaren van een hotel de fase van het behagen van gasten voorbij zijn. Het hotel is geen hotel meer maar een melkkoe. We laten het los en gaan daar slapen waar de figuurlijke zon wel schijnt! En dat is in een heel groot deel van Friesland hoor.
Hallo Herma,
Herkenbaar allemaal. Tegenwoordig wordt bij elke scheet die je doet op internet gevraagd om een review – zelfs bij heel simpele dingen zoals de aankoop van een setje nieuwe batterijen. Alsof je elke keer bij de bakker gevraagd wordt om een beoordeling als je een brood koopt.
Ik negeer dat dan meestal – tenzij het een uitgelezen slechte, of juist heel erg bijzonder goede ervaring betref, dan wil ik wel een review schrijven.
Wat je ervaringen met het hotel betreft, bij het zoeken en boeken kijk ik wel altijd naar de reviews die mensen achterlaten. Je moet er wel een beetje ‘doorheen kijken’, je hebt ook azijnpissers die overal wat op aan te merken hebben, maar als het echt niet deugd dan heb je dat gauw door.
Wat je recente slechte ervaringen betreft: ik zou in dit geval persoonlijk ook een review plaatsen op erkende review sites als Zoover, Iens of Booking.com: dan bereik je ook echt de mensen die op zoek zijn naar dat hotel…
Recensie via Booking en Zoover gedeeld. Zo zakelijk mogelijk opgeschreven. Niet in de groep aijnpissers. Zeker wel een gefundeerde waarschuwing voor volgende gasten. Als ik alle emoties op het hotel los zou laten zou ik er een klein boekje over kunnen schrijven. Daar wil ik niemand mee lastigvallen … Voor de rest kies ik de meest zinvolle recensieverzoeken uit. Ik word er ook mee dood gegooid. T shirts, ondergoed en panty’s. Het komt allemaal voorbij.
Tja, weet je, dit is best wel een moeilijke situatie. Je moet weten dat jouw verblijf ook wel de broodwinning van je gastvrouw is. Jouw slechte recentie kan ervoor zorgen dat ze minder klanten krijgt en moet sluiten.
Begrijp me niet verkeerd: ik vind dat een gastenverblijf vooral proper moet zijn en dat je moet krijgen wat je op de foto s ziet. Een beetje vriendelijkheid van de gastvrouwe is ook een must.
Maar sommige gasten he…wij hebben zelf een gastenverblijf en we krijgen meestal super goede reviews, maar de laaste tijd merk ik dat de gasten soms met hele rare klachten komen: zo kregen we eens een klacht omdat een gast muggebeten had opgelopen tijdens hun verblijf!?! En een mevrouw vond dat er niet genoeg kussens op het bed waren (er liggen 6 kussens op dat bed!). Een andere gast haalde de ramen helemaal uit hun hengsels en kon ze nadien niet meer terug dichtdoen. Zij vond dat we de scharnieren van de ramen beter hadden moeten poetsen!?! En zo kan ik nog een tijdje doorgaan.
Het is dus lastig om een goed evenwicht te vinden bij het plaatsen van een recensie. Wat jij zegt vanuit jouw perspectief klopt helemaal. Het is jouw broodwinning. Ik kan me ook voorstellen dat sommige gasten op alle slakken zout leggen. In mijn recensies probeer ik dan ook zo gefundeerd en zakelijk mogelijk te blijven. Ook weet ik dat ik nogal direct ben en dat van anderen ook verwacht. Die vlieger gaat niet altijd op. Onze gastvrouw had bij het boeken moeten toelichten dat wij een slechtere hotelkamer zouden krijgen omdat het een heel druk weekend zou worden. Puur zakelijk gezien. In alle jaren dat wij vakantievieren heb ik in 99% van de gevallen een positieve recensie geplaatst. Tot onze ervaring in het mooie Friesland tijdens de Visserijdagen. Wij waren niet de enigen die ons beklag deden ter plekke hoor. Daarom moeten we samen scherp blijven. Positief en negatief; redelijk en onredelijk.