Hulpdiensten die hun weg banen door een lange rij auto’s. Wat doe jij met naderende zwaailichten in je spiegels? Zijn er verschillen in binnen- en buitenland? Lag je zelf al een keer in een ambulance?
Hulpdiensten
Hulpdiensten zijn politie, ambulance en brandweer. Maar ook Rijkswaterstaat en berg c.q. schadebedrijven die beschadigde auto’s komen halen. Zij zorgen natuurlijk voor de slachtoffers en hun bolides maar ook voor het overige verkeer. Vaak in de spits. Op de foto stonden we in een lange file in Duitsland. Gat in de weg door hevige regen. Auto’s met enorme deuken. Wij konden alleen maar toekijken.
Wie laat je voor en wie niet?
Voorrang
Ga er maar vanuit dat zwaailichten en sirenes niet zo maar worden gebruikt. Op dat moment is er sprake van nood en behoefte aan snel optreden. Dus het betreffende voertuig wordt in die situatie een voorrangsvoertuig. Je hebt geen keuze (als je überhaupt nog twijfelt); je moet voorrang verlenen. Nachtdokters en ander verplegend personeel kan ook een zwaailicht inzetten als ze opgeroepen worden bij spoedeisende hulp. Laat hen vooral voorgaan. Geef hen ook de ruimte. Het kan om leven en dood gaan. Het moet wel heel gek gaan, wil je ze niet horen of zien. Denk er aan dat jij ze ooit ook een keer nodig zult hebben en je dan blij bent dat mensen vrij baan geven.
Verschillende manieren om te anticiperen
- Als er geen file is halen de hulpdienstvoertuigen je aan de linker kant in;
- Bij een file gebruiken deze voertuigen de vluchtstrook en
- Als de vluchtstrook niet vrij is zullen ze middendoor rijden.
Maak dan ruimte door aan de buitenkant van je rijstrook te rijden en blijf ook op die strook rijden. Dit systeem zie je op alle Duitse autosnelwegen. Het wordt regelmatig aangegeven op matrix informatieborden omdat er steeds vaker gebruik wordt gemaakt van spits en bufferstroken. Ook staan er regelmatig mensen met pech en ligt er troep waardoor je je banden lek kunt rijden. De resultaten zijn veelbelovend. Wat mij betreft een perfect systeem.
- Houd afstand van je voorganger zodat je makkelijk aan de kant kunt om ruimte te maken, ga desnoods de berm in (wel rustig en beheerst natuurlijk).
Gebruik je boerenverstand en blijf rustig. Niet als een dolle gaan remmen. Probeer te lokaliseren waar het geluid vandaan komt, geef richting aan om te laten zien wat je gaat doen en wijk uit. Mocht je geen kant op kunnen, blijf dan vooral doorrijden. De chauffeurs van de hulpdiensten zoeken dan zelf naar een opening om je in te halen. Die hebben de nodige training gehad.
Wat me tijdens de vakantie is opgevallen en nu ook in Nederland (A7) is, dat veel bestuurders zich al aan deze regel houden.
Ga niet harder rijden maar houd je aan de maximum snelheid. Wacht op bijvoorbeeld een rotonde of parkeerhaven.
Mag je door rood rijden?
Stel je moet ruimte maken zodat het voorrangsvoertuig er langs kan. Stel dat je dan door rood moet rijden. Je zou je dan schuldig maken aan een overtreding. Art.50 van het RVV zegt dat jij een voorrangsvoertuig voor moet laten gaan. Als jij dan door rood rijdt om ruimte te creëren zodat het voorrangsvoertuig zijn weg kan vervolgen, maak je je primair schuldig aan een overtreding.
Je kunt je dan beroepen op de strafuitsluitingsgrond ‘overmacht’. Flitspalen bij een verkeerslicht hebben een ruim overzicht omdat ook het verkeerslicht op de foto zichtbaar moet zijn. Een brandweerauto met een zwaailamp zal op een dergelijke foto duidelijk zichtbaar zijn.
Maar je kan je beroepen op de strafuitsluitingsgrond “overmacht”. Je zal dan niet voor de overtreding worden vervolgd.
We zijn op de wereld om elkaar te helpen … nietwaar? (Adèle Bloemendaal 1933-2017).
Ooit in een ambulance 140 gereden op een 80km weg. Dood eng! Vrezend voor het leven van mijn man, ambulance broeder foeterend op de weggebruikers die niet aan de kant gingen. Ik weet er alles van.
Ik heb ook een paar keer naast de bestuurder gezeten. Wat die allemaal meemaken onderweg. Lof voor onze hulpdiensten.
Niet echt last van met m’n smalle fiets. Daarvan heb ik zelfs het stuur versmald tot 55cm. 😉
Natuurlijk ga ik aan de kant, als ik zo bij kan dragen aan meer ruimte. Dwz dan ga ik de stoep op en kunnen auto’s doorschuiven naar de vrijgekomen fietsstrook.
Ik heb er wel veel mee te maken. Zo ben ik woonachting naast de ambulance-ingang van een groot regioziekenhuis. Ik weet daardoor ook dat veel ambulanceritten niet met spoed zijn. Denk aan het wegbrengen van zieken tussen ziekenhuizen. Als het echt spoed is, dan zetten ze een helicopter in of een ambulancearts op een motorfiets. In de ambulance kunnen ook allerlei werkzaamheden worden verricht. Politie of brandweer zie ik veel minder. En dan nog heb ik de indruk dat de politie te vaak onnodig hard door de bebouwde kom rijdt. Dat jaagt op en zorgt voor ongelukken. En dan heeft hun inzet een averrechts effect.
Verkeerskunidig weet ik wel het e.e.a. voor weginrichtingen binnen de bebouwde kom, die hulpdienstvriendelijk zijn. Dat is behoorlijk lastig. Je wilt niet van een weg een racebaan maken, zodat iedereen hard gaat rijden.
Je hoopt maar dat ze geen misbruik maken van de situatie. Dat doen wij zelf ook niet. Ach … als we allemaal gewoon aardig zijn voor elkaar komen we een heel eind.
Het is verplicht om bij filevorming een Rettungsgasse te vormen in Duitsland. Wanneer men dat niet doet, riskeert men een boete.
Ja we hebben het meegemaakt. Ik vind het een perfect systeem op deze manier.