Wie de zon tegemoet treedt, heeft de schaduw achter zich

Bloemkool en broccoli; zoek de verschillen.

bloemkool en broccoliBloemkool en broccoli. Wat is nu precies het verschil. Ze verschillen natuurlijk van kleur, maar lijken wel van dezelfde familie te komen.

Bloemkool en broccoli

broccoli scoort iets beter

Deze prachtige kooltjes behoren allebei tot de meest gezonde groentes die je op je bord kan hebben liggen. Dat heeft mijn moeder me jaren lang verteld. Welke is het gezondst? Lichtgewicht en zwaargewicht als het gaat om de aanwezigheid van bioactieve stoffen.  Als het gaat om de calorieën zijn het beide lichtgewichten. Voor bloemkool is dat 17 kcal per 100 g, voor broccoli bedraagt dit 20 kcal per 100 g. Met veel vezels, vitamines en mineralen. Beide groentes zijn dus rijk aan belangrijke voedingsstoffen (eiwitten en vitamines). Het is maar net wat je wit. Wil je je cholesterolgehalte verlagen dan is broccoli een betere keuze dan bloemkool. Broccoli bevat iets meer calcium, vezels en vitamine K. Wil je afvallen, kun je beter bloemkool eten. Groene bloemkool bevat veel calcium.

Verschillen

andere structuur

Natuurlijk valt direct op dat er een enorm verschil is in kleur. Broccoli is groen en bloemkool is wit.  Maar beiden zijn nu ook in andere kleuren te vinden. Van broccoli eet je de nog gesloten bloemknoppen en van de bloemkool zijn het de aanlegsels van de bloemknoppen. Broccoli is vaak (niet altijd) kleiner dan een bloemkool en de structuur is ook losser. Broccoli heeft kleine groene bloemknoppen met dikke stelen. Bloemkool is iets minder fijner en pittiger van smaak.

Bloemkool

Coliflor Purple

Makkelijk in de omgang, eenvoudig in de bereiding en complex in combinatie. Vaak in de witte variant, maar er zijn ook groen en paarse varianten op de markt. Iets milder van smaak dan de witte. Coliflor Green, Coliflor Purple en Romanesco (torentjesbloemkool; broccolo romanesco’ wat letterlijk ‘broccoli uit Rome’ betekent). In het Engels: Cauliflower.
Zeker geen groentje als het gaat om gezonde en culinaire troeven. Rauw als aperitief knabbel. Bijvoorbeeld bij een kaasfondue. Gestoomd, gekookt en gegratineerd smaakt de bloemkool ook goed. Let bij de aankoop op de frisheid en knapperigheid van de buitenste bladeren. Geen bruine vlekken dus. Houdbaar in de koelkast; niet langer dan een week. Goed wassen in koud water, buitenste bladeren er af en de stronk natuurlijk. Je kunt de bloemkool ook 10 minuten in zout water zetten. In Italië eten ze de buitenste bladeren vaak wel.

Broccoli

veel vezels

In Nederland is de broccoli zo ongeveer 20 jaar op de markt. Deze groente bestaat echter al veel langer, In Italië wordt broccoli al sinds de 17e eeuw verbouwd. Vaak spreken we over ‘supergroente’. omdat broccoli de stoffen sulforafaan bevat (sterke antikankerwerking). De hoge concentratie aan vitamine A beschermt de huid en is goed tegen maagzweren, hart- en vaatziekten en oogziekten. Ook nog eens weinig calorieën maar wel veel vezels (goed voor je darmen). Het verlaagt het slechte cholesterol (gestoomd). Dit komt door twee voedingsstoffen, luteïne en zeaxanthine. Beide verlagen ze het risico op leeftijd gerelateerde oogaandoeningen. Het is goed voor je botten omdat het vol zit met calcium en magnesium.

Conclusie:

Variatie is het sleutelwoord

Spinazie, bloemkool, ui, paprika en wortel zijn allemaal gezond.  De ene groente heeft weer net iets meer van een bepaald soort vitamine en mineraal. Om alle benodigde stoffen binnen te krijgen is het daarom belangrijk om elke dag verschillende groente te eten. Misschien wel twee à drie verschillende soorten per dag. Variatie is het toverwoord omdat ieder product weer een eigen pakketje aan voordelen bevat.  Het is dus slim en vooral heel erg lekker.

4 reacties

  1. Nicole Orriëns

    Mijn jongste zoon vindt bloemkool smerig, maar broccoli eet hij wel prima… Heel apart vind ik.

    • Herma Westerdiep

      Bij mij is het net andersom. Ik houd van bloemkool en eet broccoli omdat het gezond is.

  2. Aaf (Zuinigaan)

    Je schrijft dat bloemkool rijk is aan eiwitten, maar volgens mij klopt dat niet. In bloemkool zit 2 gram eiwit per 100 gram. In broccoli zit iets meer eiwit, namelijk 3,3 gram per 100 gram.
    Misschien bedoel je dat broccoli en bloemkool rijk zijn aan mineralen en vitamines.

    • Herma Westerdiep

      Ik denk dat ik bedoelde dat bloemkool in de top tien van eiwitrijke groentes staan. Wat je zegt, misschien niet rijk aan eiwit maar wel goed om te eten. Spinazie, paksoi en spruitjes ook. Dank je voor je feedback.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

© 2020 Vijftigenmeer

Thema gemaakt door Anders NorenBoven ↑