Accupakket of waterstof? Wij dieselen nog zo lang het kan; genieten van dit type motor. Geen V6 of V8 meer door alle frustratie bij de pomp en het aftikken van steeds meer wegenbelasting.
Diesel, stroom, benzine of waterstof
Wij zijn verstokte dieselrijders en proberen nog te genieten van de laatste jaren met zo’n heerlijke lopende, sterke motor. Geen stress aan de paal maar nu wel frustratie bij de pomp. Ook hier doen we mee aan de discussie wat schoner rijdt. Mijn diesel rijdt met toevoeging van ad blue (Ureum; een oplossing van 32,5% ureum en 67,5% gedemineraliseerd water). Ad Blue wordt in het uitlaatsysteem geïnjecteerd en vermengt zich met uitlaatgassen. Dank zij dit systeem voldoen we aan de NOx-emissienormen. Toch betalen we idioot veel wegenbelasting en moeten nu ook nog eens meer betalen aan de pomp. Stel je voor … bijna alle vrachtwagens rijden nog op diesel en de meeste pleziervaartuigen ook. Maar wat de meesten niet weten is dat het Europees parlement al akkoord is met het verbannen van de verbrandingsmotor (binnen de EU). Ook de benzinerijders zijn straks ‘aan de beurt’.
Accupakket
Het accupakket is het duurste onderdeel van een elektrische auto. Deze kosten worden alleen maar hoger. Met lithium uit China (beperkte leveringen) en Rusland in oorlog met Oekraïne, worden de accu’s veel duurder dan ze al waren. Je moet dus met een flinke tas geld over de brug komen. Voor de stroom die in de accu’s gaat wordt eerst steenkool en gas verbrand. Niet bij uitstek een schoon proces. Eer we ondersteund worden door kerncentrales zal er jaren gediscussieerd worden over de locatie (veiligheid). Als er straks dan ook nog in eens meerdere elektrische auto’s tegelijkertijd opgeladen moeten worden, kan de energievraag zelfs zo groot worden dat het lokale netwerk overbelast raakt. Ik voel al een stijging van de elektriciteitskosten aankomen als iedereen zijn of haar auto in de stekker plugt.
Waterstof
Waterstof. Dit is geen natuurlijke energiebron; het moet gemaakt worden. Met veel of weinig co2 uitstoot te produceren (groen, grijs). Daar zijn nu veel knappe koppen mee aan de slag. Maar voor ons betekent het geen zweet in de bilnaad als je van Groningen naar Schiphol moet met je elektrische auto. De auto op waterstof heeft een actieradius tot wel 600 km en is snel getankt; net als bij benzine en diesel nu (5 minuten voor de liefhebber). In de industrie wordt (grijze) waterstof ingezet in plaats van olie, kolen of gas. Dit wordt op termijn hopelijk vervangen door groene waterstof. Maar ja; ook hier zijn vast grote mogendheden op de achtergrond aan de slag om zelf zo veel mogelijk geld te verdienen en zich te verrijken over onze rug.
Gelukkig hebben we nog even tijd, en kunnen we wachten tot de EV’s voor particulieren wat goedloper worden. De EU ban op de verkoop van NIEWE auto’s met verbrandingsmotoren gaat pas in 2035 in. Dus in 2034 nog een nieuwe kopen, dan kun je nog wel tot 2055 uitzingen. Tegen die tijd rijd ik waarschijnlijk sowieso al niet meer… ?
Zo denken wij dus ook. Als liefhebbers van diesel proberen we nog zo lang mogelijk te genieten.
Het zal wel zo zijn dat je verstokte liefhebbers hebt van diesel en onvervalste haters ervan.
Ongeveer een half jaar heb ik een diesel gehad (van de zaak), maar vond bij het tanken de brandstof zo erg stinken, dat ik er kokhalsneigingen van kreeg. Kortom, ik schaar me onder de haters van diesel. De afgelopen ca 40 jaar heb ik op LPG gereden en ben daar onderhand een beetje verknocht aan geraakt.
Even terzijde, maar door de strapatsen van de heer Poetin, betalen dieselrijders op dit moment wel de hoofdprijs; Rusland is de grootste producent van diesel en de invoer van Russische diesel ligt helemaal plat. Voor andere olieverwerkende landen was diesel weinig meer dan een bijproduct en door de ontstane schaarste is de prijs ervan omhooggeschoten.
Hoi. Dank je voor het delen. Dus jij bent ook nog niet overgestapt naar elektrisch rijden? In Nederland rijdt nog steeds maar 5% in een elektrische auto. Vaak een bedrijfswagen (lease). De overige 95% kiest voor iets anders.